Benetton lanserer ny kolleksjon og kampanje for AW19

Benetton AW19. Foto: Oliviero Toscani

Nå reåpner det italienske klesmerket butikken i Oslo

Lanserer ny og «snillere» kampanje.

De fleste forbinder kanskje Benetton med fargerike gensere i merino og kasjmir – og også provokative kampanjebilder. Det kan virke som at det italienske klesmerket forsøker å holde tritt med nye tider når de nå lanserer sitt nye butikkonsept i Oslo med grønnere mote og «snillere» kampanjer.

Den re-åpnede Benetton-butikken på Karl Johan i Oslo strekker seg over 200 kvadratmeter og to etasjer, med kolleksjoner viet til henne. Det nye butikkonseptet ble først tatt i bruk i London i fjor.

Samtidig lanserer merket sin AW19-kolleksjonen designet av ikoniske Jean-Charles de Castelbajac. Den franske moteskaperen ble kreativ direktør i Benetton høsten 2018, og er kjent for sin sterke fargebruk og popkultur-referanser.

Kontroversielle kampanjer

Merket har valgt å la sin mangeårige samarbeidspartner Oliviero Toscani knipse kampanjebildene for AW19-kolleksjonen. Den 77 år gamle italienske fotografen er mest kjent for sine tidligere kontroversielle og ikoniske kampanjer for Benetton.

Fra 1982 til 2000 satte han merket og dens reklamekampanjer på kartet med fokus på krig, religion, mangfold, homofili, aids og spiseforstyrrelser.

Den nye kampanjen må imidlertid kunne sies å være overraskende lite dristig, og viser ungdommer iført uskyldige Snoopy-gensere fra den nye kolleksjonen. Merket skiller riktignok på sine nettsider mellom kampanjer av produkter og kampanjer som tar for seg samfunnsforhold.

I fjor døde Carlo Benetton, den yngste av de fire italienske søsknene som grunnla klesmerket på midten av 60-tallet. Kort tid senere døde også broren Gilberto Benetton, 77 år gammel.

Mer bærekraftig

Benetton lanserer ny kolleksjon og kampanje for AW19

Med påskriften Your world, my world, our world og tegninger av Snoopy, skal kolleksjonen reflektere designerens forkjærlighet for nettopp tegneseriefigurer som tidløse, intelligente og lekne.

Benetton ble medlem av Better Cotton Initiative (BCI) i 2017, som jobber for å gjøre bomullsproduksjon mer bærekraftig. Merket har lovet å kun bruke bærekraftig bomull, som enten er økologisk, resirkulert eller BCI-bomull innen 2025.

Benetton har visstnok i flere år brukt resirkulerbare råmaterialer, eliminert giftige substanser fra produksjonen, gjort logistikken sin mer effektiv og bærekraftig og brukt fornybar energi i butikkene sine.

Klærne med den populære tegneserie-karakteren på er en mini capsule-kolleksjon fra AW19-kolleksjonen. Den er laget i økologisk bomull med redusert miljømessig påkjenning og er fri for genmodifiserte organismer, ifølge en pressemelding.

Les også: Kontroversiell Victoria’s Secret-topp går av