Basketstjernens død får sneakersprisene til å skyte i været, men hvor går grensen mellom hyllest og profitt?

Publisert:

Del innlegg:

– Et sted går grensen.

En hel verden er i sorg etter at Kobe Bryant omkom i en helikopterulykke søndag. Nå har den amerikanske basketballegendens død ført til et noe uventet dilemma for sneakerheads og resale-butikker verden over, skriver Business of Fashion.

Les også: Hva har Nikes shipping-nekt å si for norske forhandlere?

En strøm av sorgreaksjoner er kommet fra alt fra sportsverdenen til musikkbransjen og selvsagt fra fans verden over som hyller basketballstjernen.

Noen har en litt annen måte å hylle idolet sitt på. Prisene på Kobe Bryant-sneakers er skutt i været etter hans død, og resale-sider må vurdere hvor grensen går mellom hyllest og profitt.

Bare minutter at meldingen om Bryants plutselige død kom, begynte sneakers-markedet å bevege seg.

På resale-plattformen StockX gikk et par adidas Crazy 97 Kobe Bryant Slam Dunk Contest-sneakers for 1199 dollar, tilsvarende rundt 11000 norske kroner. Det er en 600 prosent økning av utsalgsprisen fra ni dager før ulykken.

Det samme er skjedd på det asiatiske markedet, der en økningen i prisen for basketballstjernens samarbeid med Nike har trigget en flom av påstander om profitt på hans død.

Det er nettopp dét dilemmaet resale-markedet for sneakers, som er en multi-million dollar-industri, nå står overfor, skriver motenettstedet.

Spillere med en hyllest til avdøde Kobe Bryant. Foto: Jonathan Bachman/Getty Images

Til Business of Fashion forteller eieren av sneakers-butikken Lapstone & Hammer, Brian Nadav, at Bryant er den første tidligere NBA-superstjernen som har dødd innen sneakers-kulturen.

– Det er et stort tilbakeslag i sneakerssamfunnet når det kommer til profitt, sier han.

Resale-plattformer står dermed overfor et dilemma der de ikke vil fremstå som tilretteleggere for profitt på en høyt elsket kjendis sin død, men heller ikke vil forstyrre det frie markedet som tross alt er det som driver deres business.

Flere resale-aktører har imidlertid tatt grep for å forhindre spekulering og profitt på Bryant-produkter blant annet ved å unngå å aktivt promotere disse eller også å foreløpig stanse inntaket og/eller salget.

– En rekke sko øker i verdi, noe som egentlig er litt trist. Vi vil ikke profitere på noen død, sier Kamau Ray ved sneakers-butikken Vices i Denver til motenettstedet.

– Vi er fans som er vokst opp med å se ham spille, og vi samlet på skoene hans. Derfor sårer det at noen ser sitt snitt til å tjene penger på en tragedie som dette. Som en butikk er det klart at vi ønsker å tjene penger, men et sted går grensen.

Ray, med flere, etterspør nå et moralsk kompass i resale-bransjen, spesielt når det kommer til salg av produkter signert avdøde superstjerner. Det vil sette presedens for hvordan markedet reagerer neste gang, mener han.

Les også: Dette er verdens hotteste sneakersmerke, men har du hørt om det?

Siste artikler

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...