Barberhøvelmerke oppfordrer til å la busken gro

Vil vise at man – hår eller ei – allerede har en sommerklar kropp.

Den feministiske, amerikanske barberhøvelgiganten Billie har nå valgt å – ironisk nok – vise kjønnshår på de nye kampanjebildene sine. Dette gjør de for å veie opp for den endeløse mengden hårfrie kropper som tradisjonelt sett har figurert i barberhøvelreklamene.

– Hvorfor er det så mye press på å gjøre kroppen klar for sommeren? Helt fra februar blir vi fortalt at vi skal slutte å spise karbohydrater, og kjøre en 12 stegs-rutine for å få den perfekte sommerkroppen, men det som kicker sommeren i gang aller mest er nyvokset bikinilinje og shavede legger i en badedrakt man må skvise seg inn i, skriver Billie som caption på Instagram under sin nye kampanjevideo.

– 4. juli (den amerikanske uavhengighetsdagen) er det som uoffisielt starter sommeren(i alle fall i Amerika). Denne sommeren bør du tenke you do you! Slå ut håret, og kanskje til og med… nyt brisen, fortsetter de.

Til Dazed Beauty forklarer en av grunnleggerne av Billie at de med sin nyeste kampanjefilm er ment til å fortelle kvinner at de faktisk allerede har en sommerklar kropp.

– Enten man har hår eller ei! Vi håper å fjerne tabuet rundt kroppshår én gang for alle denne sommeren

Foto: Ashley Armitage
Foto: Ashley Armitage

Kampanjen utfordrer også tanken om at kroppshår ikke hører hjemme på stranda, ved å vise frem kvinner med ulike fasonger, farger og kroppshårsituasjoner, fra nyshavet til en full bush.

Dette er ikke første gang Billie vekker oppsikt rundt en kampanje. I fjor lanserte de nemlig den første reklamefilmen noensinne som viser kvinnelig kroppshår. Videoen fikk stor applaus på sosiale medier.

Se den nye filmen fra årets kampanje her:

Les også: – Hun sa det var støtende for barnet hennes å se min hårete bikinilinje