Det tidligere sexistiske merket fokuserer på kattunger, «voguing» og kvinnelig orgasme i sin nyeste reklamefilm.
De fleste Millennials husker den nostalgiske stanken av Axe som gutta dynket seg i etter gymtimene. Mange menn håpet at deodoranten skulle ha «The Axe effect» som merket stadig preket om i reklamene sine. Da ville de diggeste damene falle for deg, du ville «ace» karrieren din og generelt gå gjennom livet som en macho mann, som luktet like sterkt og intenst som en macho mann burde – ifølge Axe selv.
Det amerikanske deodorant-merket ble i lang tid stadig skjelt ut på internett og sosiale medier for sine sexistiske reklamer, som viste frem et snevert mannsideal og snakket ned til kvinner. En av de siste eksemplene var i 2013 da Axe påsto at kvinner bare ble mer og mer sexy, noe som var problematisk fordi det kunne få menn til å falle og slå seg, gjøre feil på jobben og liknende. Det ble også mellom linjene antydet at det ikke er menns feil at de i blant ikke klarer å styre lystene sine, når kvinner er blitt såpass sexy.
Nå har pipa fått en annen lyd. For da Axe sin nyeste reklamefilm ble lansert, kom det tydelig fram at merket har faktisk har tatt pulsen på dagens samfunn.
Ifølge en artikkel hos Racked har de nemlig gjort en fullstendig helomvending, og i stedet for å vise fram muskler, svette og skitten garderobe-snakk, ønsker de tydeligvis å inkludere flere typer menn inn i sin verden. Menn med ulik seksualitet og kjønns-indentifisering, fine særpreg utseendemessig, spesielle egenskaper og gode manerer.
«Find your magic» heter reklamefilmen. Se den her:
Les også: Unisex-trenden preger motebransjen – men vil det bestå?