Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Les om den spennende Aúma x Madeleine Holth-kolleksjonen

AUMAMAD

Aúma har vært et friskt pust i den norske motelufta sammen med de andre F5-merkene under de to siste rundene av Oslo Runway. Denne gangen viser det norske klesmerket kolleksjonen sin uten at de tre brødrene bak F5 er kapteiner. Men helt på egenhånd er de likevel ikke. I forrige uke ble det nemlig kjent at designerne bak Aúma, Magne Risnes og Gloria Aúma, har valgt å samarbeide med Madeleine Holth om den nye kolleksjonen.

– Da vi bestemte oss for å gjøre vår første samarbeidskolleksjon falt valget umiddelbart på Madeleine Holth fordi hun innånder vår samtid og uttrykker et upolert nikk til det internasjonale streetstyle-bildet. Hun har en stil som er uvanlig for den typiske motejenta noe vi syns er spennende og i tråd med den type personen vi ønsker å designe for i fremtiden. Men viktigst av alt var personligheten hennes; hun er en morsom, litt sprø, uhøytidelig og fet dame, forteller Gloria Aúma til Melk & Honning.

Processed with VSCO with b5 preset

Madeleine Holth er motejounalist med utdannelse fra London College of Fashion, men har aldri jobbet innenfor design. Selv forteller hun at hun ikke på noen måte har lyst til å bli designer, men ble fristet av muligheten til å knytte bånd mellom design og tekst.

– Jeg har et litt annerledes syn på moteindustrien og forhåpentligvis var måten jeg kler meg på og jobber på en viktig del av deres beslutning om å jobbe med meg. Da jeg fikk beskjed om at muligheten til å samarbeide om en kleskolleksjon lå på bordet kunne jeg jo ikke si nei!, sier Holth til Melk & Honning.

Les også
Toppmodell går hardt ut mot Lily-Rose Depps «nepo baby» forsvar

Både Holth og Aúma er opptatt av kjønnsnøytral mote, noe som vil komme sterkt til syne i kolleksjonen.

– Garderoben min består hovedsaklig av herreklær, men de bærer ingen form for «tag» som sier at kun menn kan gå i dette. Jeg elsker å jobbe med det kjønnsnøytrale. Jeg er all-for kjønnsroller i det daglige samfunn, men det er noe vakkert med det uidentifiserte og ukjente, forteller Holth. 

IMG_5487

Alles beste venn i kampen mot røde øyne, Clear eyes, er også med som samarbeidspartner for kolleksjonen. Hovedinspirasjonen bak plaggene Madeleine har vært med på å kréere er i tråd med it-designere som Gosha Rubchinskiy og gjengen bak Vetements post-sovjetisk ungdomskultur og arbeidstøy.

– I teorien ga jeg kolleksjonen navnet Gopnik 2000, men har latt den stå uten navn fordi den skal snakke for seg selv. Gopnik er den øst-europeiske versjonen av en britisk Chav, og årstallet 2000 faller perfekt inn på rave-kulturen jeg har fanget med noen av piecesene, forteller Holth.

Det første «promobildet» av kolleksjonen er skutt av Martine Stenberg, med Rumi Baumann som modell.

– Dette bildet er på en måte kjernen av kolleksjonen fordi jeg ønsket å fange en voksen mann som er oppgitt, sliten, trøtt og rebelsk. Rumi er den perfekte mannen til å representere kolleksjonen fordi han er kunstnerisk, ung, lovende og kul, forteller Holth.IMG_5486

Gloria Aúma forteller at samarbeidet har gått som smurt.

– Det har vært så utrolig gøy å få et innblikk i Madeleines univers, og det hele har vært fylt med så mye latter. Nå gleder vi oss masse til å vise frem den designeren hun har inne i seg!

Les også
En ny moteæra for Margot Robbie?

By Aúma x Madeleine Holth vises i Sentralen den 7.februar.

Les også: Dette er programmet for Oslo Runway

Siste saker

Mest lest nå
Les mer