Kan nordmenns motefavoritt være reddet?
Melk & Honning har flere ganger tidligere skrevet om hva som skjer med Topshop. Det som en gang var nordmenns store motefavoritt – og et selvskrevent stoppested på shoppingturer til København og London – stod lenge i fare for å bli historie.
Men nå bekrefter Asos at de har kjøpt det britiske motemerket.
I mai 2019 ble det kjent at Topshop skulle legge ned alle sine butikker i USA. Samtidig søkte de om konkursbeskyttelse. Topshop-butikken i København var tom da Melk & Honning var på plass under den danske moteuken i februar i fjor. Med det er det ikke lenger noen Topshop-butikker i Skandinavia. I 2015 stengte kjeden sine tre butikker i Sverige, og her hjemme ble planene om en åpning skrinlagt for mange år siden. Nylig stengte også Topshop dørene til sin butikk på Oxford Street i London.
I fjor høst gikk ryktene om at Topshop var på randen av konkurs. Ledelsen i Arcadia Group, som også eier blant annet Topman, Miss Selfridge og Dorothy Perkins i tillegg til Topshop, ønsket å sette selskapet under administrasjon grunnet en ny lockdown. Samtidig jaktet motegruppen svimlende 30 millioner pund i lån for å holde businessen flytende.
Mandag bekrefter Asos at de tar over Topshop, Topman, Miss Selfridge og treningsmerket HIIT fra Philip Greens kriserammede Arcadia. Men det inkluderer ikke 300 butikker og 2500 ansatte.
Avtalen skal ha kostet nettgiganten 265 millioner pund, og ytterligere 65 millioner pund for varelageret. Det inkluderer ikke de fysiske butikkene. Det betyr at tusenvis av jobber nå er i fare, melder Financial Times.
En talsperson for Asos sier ifølge Daily Mail at disse fire merkene «resonnerer godt» med deres ungdommelige kundegruppe i Storbritannia.
– Dette oppkjøpet representerer en strategisk mulighet for oss på veien mot å bli den fremste destinasjonen for moteglade 20-åringer over hele verden.
– Dette er sterke merkevarer som går godt overens med kjernekundebasen vår. Verdien av disse merkene er sterkest i Storbritannia, og de har en etablert tilstedeværelse i både USA og Tyskland, to av våre viktigste markeder.
Nyheten om oppkjøpet kommer etter at fast fashion-gigant Boohoo fredag annonserte at de var i dialog med Arcadia om å kjøpe merkene Dorothy Perkins, Wallis og Burton, skriver BBC News. Heller ikke denne avtalen skal inkludere butikkene.