Anh-Marthe Storheil står bak det norske motemerket Iben

Min karrierevei: Anh-Marthe Storheil

Hun drev tre selskaper innen mote da hun ble mamma for første gang.

For ni år siden leide hun ett rom i den tidligere direktørboligen i Maridalsveien ved Akerselva i Oslo. I dag har Anh-Marthe Storheil (33) og hennes Storheil Agency vokst seg over hele to etasjer som fungerer som showroom og kontor for både agenturet og hennes eget motemerke Iben.

Fra ekstrahjelp til eget agentur

Da hun var 15 år flyttet Anh-Marthe alene til Fredrikstad for å bli barnevernspedagog, før turen gikk videre til Oslo som 19-åring. Hun forteller at det var ved en tilfeldighet at hun kom inn i klesbransjen da hun fikk jobb i Bestseller-gruppen.

Anh-Marthe Storheil står bak det norske motemerket Iben
Anh-Marthe Storheil.

– Jeg var veldig sjenert, og turte ikke å se folk i øynene. Jeg gikk fra å være ekstrahjelp i butikk og fascinert av selgerne som kom innom for å selge oss klær, til det å ville skape noe eget, forteller hun til Melk & Honning.

Hun var bare 19 år da hun ble junior-selger i det danske konsernet IC Company for varemerket Inwear. Som 20-åring ble hun Country Manager i Norge for det danske merket Saint Tropez. Da hun ble 24 år skjønte hun at det var på tide å starte for seg selv.

Fem år senere hadde Anh-Marthes Storheil Agency bygget opp de danske merkevarene Second Female, Just Female og Jane Kønig i det norske markedet. Anh-Marthe hadde også startet opp multibrand-butikken Støy i Fredrikstad med internasjonale merker som Acne, Isabel Marant, Ganni samt egne varemerker.

– Da jeg startet Storheil hadde jeg som mål å selge varer for 50 millioner innen fem år. På det femte året solgte vi for 60.

I 2014 startet hun sitt første egne klesmerke, Iben, og ledet med det både eget agentur, butikk og klesmerke.

Og midt i det hele ble hun mamma for første gang.

– Jeg gikk fra å elske jobben min, til å ha dårlig samvittighet fordi jeg heller ville være på jobb enn å sitte hjemme å amme. Jeg tror jeg ble litt satt ut av at jeg ikke visste hvordan jeg skulle gjøre noe så grunnleggende som bare å sitte stille og være mamma. Livet mitt har jo alltid gått på høygir.

Innpass hos Selfridges

Iben har fått innpass hos det berømte varemagasinet Selfridges

I 2016 fikk Iben, sammen med flere andre norske varemerker, være med på et prosjekt i regi av moteklyngen Norwegian Fashion Hub. Det innebar blant annet en tur til Italia der Anh-Marthe og teamet fikk muligheten til å møte verdensledende eksperter i merkevarebygging og strategi.

Med det ble målet med å utvikle Iben til et internasjonalt varemerke tydeligere. Det samme ble jobben med å identifisere hvem Iben skulle være.

– I utgangspunktet skulle Iben kun være basisvarer med høy kvalitet for å komplettere nordmenns garderober. Men etter prosjektet med Norwegian Fashion Hub og turen til Italia fastsatte vi at hovedmålet er å kommunisere selvfølelse, derfor er Iben strong, independent, passionated og free, forteller Anh-Marthe.

Under motemessen Copenhagen International Fashion Fair to år senere sto Iben på stand slik de har gjort i alle sesonger. Men dette året fikk standen rekordbesøk. Blant annet kom en innkjøper fra varehuset Selfridges i London innom for å kjøpe inn det norske motemerket.

– Idet innkjøperen gikk derfra føltes det som at jeg hadde klart målet mitt om å lage noe som var ekte. Når verdens feteste varemagasin spør om å få kjøpe varene dine, uten at du har drevet med direkte markedsføring for å oppnå dette, så er den kreden mye sterkere enn noe annet. Selfridges ønsker å kjøpe inn Iben basert på de sterke verdiene våre.

Samme år ble Anh-Marthe og Iben med til Tokyo, Japan. Også denne gangen i regi av moteklyngen, for å lære mer om det japanske markedet.

– Japanerne er opptatt av kvalitet og produksjon i Europa, så vi har alltid tenkt at verdiene våre går godt overens. Men vi kom med prototyper fulle av feil ettersom vi hadde sendt de riktige tilbake til fabrikkene for produksjon, minnes Anh-Marthe.

Hun ble fortalt at det ville ta minst tre år før noen i Japan ville være interessert i Iben. Men etter en visning på den norske ambassaden i Japan fikk hun allerede samme kveld to henvendelser fra japanske innkjøpere.

Iben skal ifølge gründer Anh-Marthe Storheil kommunisere selvfølelse
Anh-Marthe Storheil etter Iben SS19-visningen under Oslo Runway. Foto: Joe Harper

– Viktig å vite hva du inspireres av

Anh-Marthe innrømmer at hun håper fremtiden ikke skal bli fullt like heftig som de fem siste årene har vært. Når det er sagt har hun store planer om å etablere Iben også internasjonalt. Det starter allerede nå med innpass hos Selfridges i London der Iben ligger side om side med noen av verdens største motemerker.

– Vi har som mål å ligge i butikker som tør å skille seg ut og som er i premium segmentet- i hele verden, ikke bare i Norge. Samtidig har det vært viktig for oss å ikke stresse Iben. Vi ønsker en sunn og sikker vekst, forteller Anh-Marthe.

– Vi har allerede begynt på neste kolleksjon som er SS20. Den handler om balansen mellom det å ha en karriere og det urbane, og det å sette pris på følelsen av frihet. Noe jeg tror vi alle ubevisst beveger oss mot.

– Hva ditt beste råd til unge gründere som ønsker som lykkes?

– Før du starter er det viktig å vite hva du inspireres av og hva som driver deg. Jeg måtte etter fem år nullstille meg og spørre meg hva som egentlig driver meg. Jeg tror mange start-ups går på en smell fordi de ikke vet hva de vil. Én ting er å kartlegge bedriften, men hvorfor du starter den er like viktig.

Hovedbilde: Anh-Marthe Storheil

Les også: Min karrierevei: Marthe Dahlgren