– Hvorfor kjøpe designet til en annen person, når du kan lage det selv?
Vi er vant til å se Angelina Jolie briljere i store Hollywood-filmer eller tale om menneskerettigheter. Nå entrer skuespilleren, regissøren og den tidligere goodwill-ambassadøren for FN moteverdenen med sitt helt egne merke, Atelier Jolie. Men det er ikke et ordinært motemerke 47-åringen nå har startet – det har nemlig en liten vri.
Jolie kunngjør nyheten på sin egen Instagram-konto, hvor hun har 14,4 millioner følgere.
«Jeg starter noe nytt i dag. Et kollektiv der alle kan skape» skriver hun under et bilde med teksten Atelier Jolie.
«Atelier Jolie er et sted for kreative mennesker å samarbeide med en dyktig og mangfoldig familie med dyktige skreddere, mønstermakere og håndverkere fra hele verden» skriver Jolie videre.
«Det stammer fra min takknemlighet og dype respekt for de mange skredderne og skaperne jeg har jobbet med gjennom årene. Et ønske om å benytte seg av vintage-materiale av høy kvalitet og deadstock-stoffet som allerede er tilgjengelig, og også å være en del av en bevegelse for å dyrke mer selvutrykk».
Jolie avslutter med å skrive at hun gleder seg til å se dette vokse sammen med fansen – og at vi får vite mer snart.
Atelier Jolie er med andre ord et slags nymotens motehus der forbrukerne er designere og inviteres til å samarbeide med skreddere, mønstermakere og håndverkere.
«Hvorfor kjøpe designet til en annen person, når du kan lage det selv?» står det på nettsiden til merket.
«Vi kan alle samle, sette pris på og bli påvirket av andres design. Men den høyeste formen for selvuttrykk – og jeg tror den morsomste – er å skape for oss selv» står det videre.
47-åringen forteller at mote er en kunst hun har fått muligheten til å leke med opp gjennom årene, ved å designe klær og lære om former av mange av de beste skredderne.
«Designere skisserer eller godkjenner ofte design. Men det er skredderne som utgjør forskjellen og som jeg virkelig elsker å skape sammen med. Og likevel får de sjelden æren og respekten de fortjener» skriver Jolie.
Ifølge Vogue havner mer enn 100 millioner tonn tekstilavfall på søppelfyllinger hvert år. Det er en krise Atelier Jolie ser ut til å ta tak i.
På nettsiden står det blant annet at du «vil kunne reparere eller resirkulere deler fra skapet du ønsker å gjenopplive, perfeksjonere passformen, puste nytt liv inn i det som kunne blitt kastet, og skape kvalitetsarveplagg med personlig mening».
Atelier Jolie har også fått en egen Instagram-konto, som i skrivende stund har 67,4 tusen følgere. Merkets rustikke logo er designet av Peter Miles. Han er en art director som har samarbeidet med merker som Celine og Gabriela Hearst.
Les også: Nå kan du kjøpe Miranda sin leilighet fra «The Devil Wears Prada»