Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Ambercrombie & Fitch endrer markedsstrategi

En era er over: A&F kler på sine skjorteløse ansatte og demper klubbmusikken.

Amercrombie & Fitch kom seg aldri ordentlig opp etter finanskrisen, og de siste sesongene har både bunnlinjen hos A&F og øynene til klesgründer Mike Jeffries blitt stadig rødere. I likhet med flere kommersielle kleskjeder, deriblant American Apparel, demper kleskonsernet nå sexfokuset.

At unge kunder er lite trofaste er en kjent sak, og A&F har vært avhengig av konstant fornyelse for å bevare ‘kulhet’ – og kunder. Under Jeffries ledelse har selskapet rodd seg ut av mang en PR-skandale – verst stormet det i 2013, da Jeffries nektet å produsere klær i større størrelsen enn L – han ville rett og slett ikke ha tjukkas-kunder.

af2

A&F-ørnen var lenge synonymt med Bruce Webers lettkledde kampanjebilder, men nå er det altså slutt. Som et ledd i en omfattende markedsstrategi knepper de nærmere 100 000 ansatte igjen knappene, den dunkle belysningen heves og høylytt klubbmusikk senkes. Alle planer om videre Europa-ekspansjon er lagt på is.

Les også
Gine Margrethe med nytt skjønnhetsmerke: Bob Beauté 

Siste saker

Mest lest nå
Les mer