18. februar kunngjorde Nike og Skims lanseringen NikeSkims – et samarbeidende sub-brand. Etter det Highsnobiety kaller «et par kvartaler med forsiktige inntekter for Nike», stiller flere seg det samme spørsmålet: Kan Kim Kardashian redde Nike?
Vanskelig å si enda, men dette vet vi så langt:
Samarbeidet er ifølge Nike selv, en dedikasjon til å utvide sin kvinne-virksomhet, og tirsdag ettermiddag hadde Nike-aksjen steget 6,2 prosent.
Merket vil bestå av klær, sneakers og tilbehør til kvinner, og er «designed to sculpt and engineered to perform».

For enhver kropp
«Nike og Skims deler et dypt engasjement for innovasjon, inkludering og å flytte grenser, drevet av en urokkelig tro på kvinners kraft», sier Kim Kardashian, medgründer og Chief Creative Officer i Skims.
Den første kolleksjonen debuterer denne våren på nike.com/NikeSKIMS, og i utvalgte butikker i USA. En global ekspandering vil komme i 2026.
I pressemeldingen står det at merket kombinerer «NIKE, Inc. sin førsteklasses tilnærming til avansert sportsvitenskap, innovasjon og atlet-innsikt – med Skims sin obsession for kvinnelig form og banebrytende jakt på løsninger for enhver kropp.»
«Hvis du har en kropp, er du en atlet», skriver Nike om samarbeidet.

Spår massiv suksess
Så langt, har det kommende samarbeidet fått litt delt respons. Tidligere sport-korrespondent i Business of Fashion, Daniel-Yaw Miller, jobbet stadig med Nike tidligere. Miller skriver på egen Substack at Nike vet de har gjort en god jobb når en kampanje eller produktene de utgir gir delt respons. «De beste merkevare-øyeblikkene er designet for å få forbrukerne til å føle noe», skriver han videre.
«Dette er et av de sjeldne partnerskapene hvor det kommer til å være veldig vanskelig for dem å ikke gjøre det til en massiv suksess», uttalte også Miller til Vogue Business denne uken.
«Vi er gira av muligheten til å bygge en ny merkevare og å «shake things up» for neste generasjon av atleter med NikeSkims», sier Heidi O´Neill, President for Consumer, Product og Brand i NIKE, Inc.
«Dette partnerskapet kombinerer det beste fra begge merkene og åpner en utrolig mulighet til å forstyrre bransjen med vår felles lidenskap og forpliktelse til innovasjon. Vi vil invitere enda flere atleter til sport og bevegelse med produkter som får dem til å føle seg sterke og sexy.»