Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Alle bilder: Sprekenhus

Alexander Sprekenhus om suksessen og nytt samarbeid

– Har blitt bygget med utgangspunkt i langsiktighet og med kvalitet og integritet som verdier.

Mange har et forhold til Sprekenhus – luksusmerket som har solgt hudpleie og dufter siden 2010. Enten du har bodd på et hotell som har såpene på badet eller om du har vært innom butikken i Nedre Slottsgate.

Det er Alexander Sprekenhus som står bak unisex-merket, og navnet kommer fra bestefaren hans som ble født i Vega – en øygruppe på Helgeland i Nordland. Alexander lot seg inspirere av bestefaren og begynte å oversette følelser til produkter. I en alder av 20 registrerte han selskapet med etternavnet hans.

I 2022 åpnet Sprekenhus sin første butikk i Oslo, og merket samarbeider med utvalgte luksushoteller både i Norge og i utlandet. Blant annet Inn at Perry Cabin i USA, Amerikalinjen og Brosundet i Norge.

Nå inngår Sprekenhus også et samarbeid med luksuriøse Hotel Continental.

Alexander Sprekenhus
Alexander Sprekenhus.

– Continental er et familie-eid selskap, og de er opptatt av å skape en god opplevelse for gjestene, og de små detaljene. For meg handler det mye om opplevelsene og omgivelsene, sier Alexander Sprekenhus til Melk & Honning.

– Det ligger mye bak det man ser, og hver lille ting betyr noe. Continental betyr ekstra mye for meg fordi jeg alltid har sett opp til den gode stemningen og assosiasjonen man får når man er på hotellet.

Sprekenhus forteller at han faktisk tegnet fasaden til Hotel Continental i et kunst- og håndverksprosjekt i 8. klasse.

– Siden har jeg også designet et par solbriller til vår kolleksjon med unike objekter i små opplag som jeg har kalt for Continental. Når dette samarbeidet ble aktuelt føltes det helt riktig, sier han.

Les også
Til henne på valentinsdagen

Samarbeidet omfatter et utvalg av hud- og hårpleieprodukter i alle hotellrom, laget med et tilpasset og påfyllbart miljøvennlig dispensersystem.

Sprekenhus samarbeider med Hotel Continental
Det Oslo-baserte merket samarbeider nå med Hotel Continental.

Det er ingen tvil om at Sprekenhus er et populært merke, og de ligger an til å selge for 22 millioner kroner i år – opp fra 3,6 millioner kroner i 2019.

– Sprekenhus har blitt bygget med utgangspunkt i langsiktighet og med kvalitet og integritet som verdier. Der er en glede å se at det blir verdsatt av så mange, sier Sprekenhus.

Det norske merket har gjort det bra i det store utland, og hele 40 prosent av salget i nettbutikken går til utlandet. Ifølge grunnleggeren har den kreative ambisjonen helt fra starten av vært å etablere et internasjonalt nivå på merket.

– Det var med inspirasjon utenfor meg selv at Sprekenhus skulle ta form. Jeg tror en del kommer over produktene på de hotellene vi samarbeider med i Norge. Men også hos våre samarbeidspartnere på hoteller i utlandet, sier han.

– I tillegg er mange turister innom vår egen butikk på Steen & Strøm.

Sprekenhus samarbeider med Hotel Continental
Merket ligger an til å selge for 22 millioner kroner i år, opp fra 3,6 millioner kroner i 2019.

Sprekenhus forteller at noen flyselskaper ønsker å gi ut produktene deres på business class.

– Vi har samarbeid med to store flyselskaper som har Sprekenhus-amenities til sine reisende. Vi blir inspirert når våre produkter reiser, sier han.

Det er nok ikke alle som vet at Sprekenhus er et norsk merke – er det et bevisst valg du har tatt om å holde en «lav profil»? 

– Idéen om Sprekenhus ble til mens jeg bodde i utlandet, så det har vært naturlig for meg å tenke i de baner. Uavhengig av hvor det kommer fra ville jeg at Sprekenhus skulle være noe som gir en god følelse og opplevelse, sier Alexander Sprekenhus.

Les også
Bomber-jakker og camo; CPHFW-runwayen oppsummert

– Duftsansen er sterk og alle har forskjellige dufter de kobler til forskjellige minner. Det er universalt, avslutter han.

Les også: Thérèse Hellström deler sine favorittprodukter innen sminke og hudpleie

Siste saker

Mest lest nå
Les mer