Motehuset har italieneren å takke for sin store renessanse.
Som man lærte av motefilmen House of Gucci i fjor, opplevde Gucci litt av en storhetstid på 90- og tidlig 00-tallet med blant andre Tom Ford og hans sexy design. Så dalte populariteten, og det italienske motehuset ble stemplet som blant annet «harry».
Det skulle endre seg da Gucci i 2015 ansatte Alessandro Michele som sjefsdesigner. Han pustet nytt liv i motemerket med sine fargerike, maksimalistiske, barokke design med et snev av retrovibber over seg.
Samme året ble italieneren hyllet i motebransjen med gjev pris.
Etter syv år kan man nå spørre seg: Er Alessandro Michele på vei ut av Gucci?
Nylig annonserte luksusmerket at den kreative avdelingen er blitt delt opp.
Mens Alessandro Michele skal fortsette å være ansvarlig for merkets catwalkkolleksjoner i rollen som designstudio-direktør, vil nye Maria Cristina Lomanto holde i kommersielle kolleksjoner, merchandising og såkalt brand elevation, ifølge Business of Fashion.
Det skjer samtidig med at kunder nå begynner å se seg lei den overdådige more-is-more-estetikken servert av Michele.
«Reorganiseringen av Guccis kreative del er et steg fremover. Med mer rom for innovasjon, må Michele gjenoppfinne Gucci igjen. Mens Maria Cristina Lomanto skal holde i de kommersielle kolleksjonene og et dytt i eleveringen av merket», skriver nettstedet.
Hvis Alessandro Michele mislykkes i dette, vil det bli lettere å erstatte ham senere, med Lomanto allerede på plass, tror Business of Fashion. Da må imidlertid Lomanto lykkes i sin del av jobben. Den nye rollen hennes skal være omfattende og flere er usikre på den store rollen hennes, basert på tidligere jobber hun har hatt.
Lamonto har imidlertid lang erfaring fra motebransjen.
Hun kommer fra jobben som daglig leder i Roger Vivier i Paris, ifølge Fashion Network. Lamonto startet karrieren sin i Jil Sander, før hun gikk over til Yves Saint Laurent. Senere har hun hatt ulike roller i Prada-gruppen, blant annet innen skinnvare-merchandising og som markedsdirektør for Prada, før hun gikk over til Miu Miu.
Når hun nå splitter det kreative arbeidet med Alessandro Michele, kommer hun også til å fokusere på visual merchandising, beauty- og brillelisenser og retailtrening.
Les også: 6 trender Oslo-butikken så under motemessen i Italia