Hvordan lykkes som klesdesigner?

Christopher de Vos og Peter Pilotto møttes under studier ved Royal Academy of Fine Arts i Antwerpen, og startet deretter klesmerket – døpt etter sistnevnte.
Med forkjærlighet for intrikate detaljer og psykedeliske digitalprints, har designerne på få sesonger fått en imponerende kundeliste og vunnet titalls tildelinger- senest Swarowski Collective-prisen. For å feire suksessen deler duoen sine 8 beste tips med DazedDigital
Forstå at mote er en industri
– Utdannelsen vår var mest kreativ, så det var vanskelig å lære alle forretningsaspektene ved moteindustrien. British Fashion Council lærte oss mye, som at en sesong kan selge super-bra – men hvordan finansierer du det? Å forberede likviditeten var utfordrende.
Ikke vær redd for praksisplasser
– Alle gjør internships. Det gir deg innsikt i bransjen, du møter nye mennesker – det er viktig. Flere av våre tidligere interns leder avdelinger i dag, eller er senior designere. Vi prøver alltid å identifisere gode medarbeidere fra starten, for å se hva man kan bygge sammen.
Finn ditt eget uttrykk
– Ikke tenk så mye på hva slags design som er etterspurt, skap heller et eget produkt og etterspørsel til det. Lytt til folks råd, men gjør alltid opp din egen mening. Lag en gjenkjennelig signatur, ikke basér deg på flyktige trender.
Vær forberedt på hardt arbeid
– Er talent nok? Ja, men det må kombineres med virkelighetsforståelse. Hold alltid øynene åpne. Motebransjens negative siden er at alt går så raskt. Det er tøft å gjøre fire sesongen i året, å produsere så mye – men det er også givende å se det så ofte, hele prosessen fra start til slutt.
Designer er ikke den eneste muligheten
– Ofte fokuserer skoler for mye på de kreative aspektene, men det er også et håndverksfag. Det finnes så mange roller innen industrien folk flest ikke er klar over. Mønsterkuttere har for eksempel stor innflytelse på enkeltplagg, kolleksjonen, alt.
Ikke bare gjør én ting
– Når vi startet ville vi jobbe med grafikk og fargeprints, men også konstruksjon. Mange har en tendens til å velge en av de to, arkitektoniske fasonger i monokrome paletter, eller prints på enkle plagg. For oss handlet det om begge deler, og det la grunnlaget for mye av vår suksess. Kunder så den klassiske konstruksjonen, og den visuelle slagkraften.
Delta i konkurranser
– Vi er heldig som har vunnet flere priser. Det har gitt oss masse positiv oppmerksomhet – og kan gi mye økonomisk støtte. Veldig mange London-designere er selvfinansiert, og må få ting til å funke alene. Vi har ansatt flere nøkkelkollegaer basert på sponsorer og finansiell støtte.
Aldri angre
– Alltid se fremover, aldri angre på noe.
