7 designere som gikk konkurs

6a00e54ef9f4568833017ee8c03cee970d-600wi

Det er ikke bare 50 Cent som sliter. Mote- og varehandelindustrien er preget av pressede priser, lave profittmarginer og høy konkurranse. Veien fra suksess til fiasko er ofte kort.

Les også: Suksess-tips fra Peter Pilotto

I mai ble det klart at Band of Outsiders var på vei mot konkurs, etter mer enn ti år med betydelig vekst. Tidligere denne måneden ble samtlige av merkets eiendeler auksjonert bort, og når det kommer til konkurs er de mer «insider» enn «outsider» – her er åtte andre firmaer som har gått konkurs.

Les også: Band of Outsiders på vei mot nedleggelse

Betsey Johnson

Et bilde publisert av Betsey Johnson (@xobetseyjohnson)

I 2012 gikk det feminine klesmerket konkurs, 34 år etter oppstarten. Fem år tidligere tok oppkjøpsfondet Castanea kontrollen over selskapet, men klarte ikke å betjene gjelden på mer enn $50 millioner. I 2010 kom skomerket Steve Madden på banen, som senere valgte å slå huset konkurs.

I dag er klesmerket fortsatt aktivt, men hovedfokus ligget på nettsalg. I 2011 var mer enn 60 butikker aktive, i dag driver merket ingen. Grunnlegger Betsey jobber fortsatt med designet, men er i dag ikke blant hovedeierne.

Nicole Farhi

Et bilde publisert av NICOLEFARHI (@nicolefarhi)

Franske Nicole Farhi satte opp sitt eget merket i 1982, etter en frilanskarriere i Paris. Merket var underlagt French Connection, grunnlagt av Stephen Marks. De to innledet også et personlig forhold, og fikk etterhvert datteren Candice. I 1992 hadde både forretningene og samlivet kjølnet, og Nicole trakk seg mer og mer ut av merket som bar hennes eget navn.

I 2010 solgte French Connection merkevaren for £5 millioner til investeringsselskapet Kelso, etter flere år med økonomisk nedgang. For ganske nøyaktig to år siden gikk selskapet igjen tomt for penger, og måtte hente inn frisk kapital for å holde liv i butikkene. Under britisk konkursbeskyttelse gikk det på hengende håret, og merkevaren er fortsatt aktiv.

Ksubi

Et bilde publisert av ksubi (@ksubi)


Det australske jeansmerket lanserte som «Tsubi» i 1999, og fikk sitt kommersielle gjennonmbrudd under skinny jeans-hypen rundt 2005-2006. Celebre fans som Nicole Richie, Mary-Kate Olsen og Kirsten Dunst sikret it-status over natta. Etter en patent-strid ble merket tvunget til å bytte navn til Ksubi, og introduserte samtidig solbriller, klær – og en samarbeidkolleksjon med Jeremy Scott.

Rett før julen 2013 hadde de økonomiske problemene vokst for store for grunnleggerne, og konsulentselskapet Jirsch Sutherland overtok. Merkets syv butikker er fortsatt operative, og underskudd er snudd til overskudd.

Christian Lacroix

Et bilde publisert av Maison Christian Lacroix ✖️ (@lacroixofficiel)

Siden LVMH-eide Christian Lacroixs couture-linje debuterte i 1987 hadde selskapet gått i underskudd hvert år, med et samlet tap på mer enn 200 millioner euro. I 2005 så luksuskonglomeratet seg lei, og solgte designerens livsverk til Falic Fashion Group.

Fire år senere var tallene rødere enn noen gang, og eierne slo det konkurs. Den siste visningen, Haute Couture A/W 2009, ble privat finansiert av Christian Lacroix, og modellene ble visstnok betalt 50 euro kontant. I dag lever parfymelisensene videre, og grunnleggeren jobber med interiørdesign.

Michael Kors

Et bilde publisert av Michael Kors (@michaelkors)

I dag er amerikaneren blant moteindustriens rikeste, men slik har det ikke alltid vært. Merket lanserte i 1981, etter drahjelp fra blant annet Anna Wintour – som da jobbet som moteredaktør i New York Magazine.

Nedgangstider og kjappe trendskifter tvang designeren inn i konkursparagrafen Chapter 11, som i praksis beskytter mot kreditorer mens du re-strukturer et firma. Nedgangen ga liv til underlinjen KORS Michael Kors, som ble første steg mot designerens eventyrlige suksess.

Yohji Yamamoto

Et bilde publisert av Yohji Yamamoto (@yohjiyamamotoonline)

Finanskrisen tok nesten motehuset av dage i 2009, da et av de japanske underselskapene slo seg konkurs med mer enn 400 millioner kroner i gjeld. Nedgangen var markant i Japan, men trofaste, europeiske kunder sikret det 37-årige selskapet – som de siste årene igjen har vokst, både via underlinjen Y’s og Adidas-samarbeidet Y-3.

Tommy Hilfiger

Et bilde publisert av Tommy Hilfiger (@tommyhilfiger)

Fortsatt i tenårene, begynte Tommy Hilfiger og en håndfull venner å selge jeans via klesbutikken Peoople’s Place. Kompisgjengen traff en nisje, og åpnet en rekke butikker over hele New York.

Suksessen gikk til hodet på unge Hilfiger, og i en alder av 25 år ble han slått konkurs. Til Forbes forklarer amerikaneren det med overforbruk og mangelfullt fokus. Det skulle vise seg å være en verdifull lekse – i dag er nemlig designeren god for mer enn 1.5 milliarder kroner.