– Hadde aldri forventet den gode responsen vi fikk.
Siden pandemien brøt ut i mars 2020 har mange plukket opp kreative hobbyer som strikking, hekling og perling. Noe måtte man tross alt gjøre når koronarestriksjonene tvang enhver til å holde seg trygt og godt hjemme.
Mange har funnet frem sine kunstneriske sider, og noen har til og med gjort om hobbyen til en business. Instagram når svært mange, og har derfor blitt en populær platform for nye norske designere som ønsker å etablere seg.
Melk & Honning har tatt en liten prat med et par norske designere som gjør business på sosiale medier.
Her er 5 up and coming merker fra norske designere på Instagram.
byStrøm
– Vi elsker det vi driver med og prøver å lage kjoler som alle føler seg bra i.
Søstrene Silje og Julie Strøm er unge designere fra Kristiansand som står bak merket byStrøm. Sammen selger de fargerike sommer- og vinterkjoler de har sydd selv. Jentene lærte å sy av farmoren deres da de var små, og har gjort det så lenge de kan huske. I juni 2021 startet de med å sy kjoler til seg selv, noe både venner og bekjente viste stor interesse for.
– Vi bestemte oss for å lage en Instagram-konto og legge noen ut for salg, men hadde aldri forventet den gode responsen vi fikk. Siden det har vi sydd hovedsakelig sommerkjoler, men også kjoler til jul og nyttår på vinterstid, sier de til Melk & Honning.
Tur-influenceren Helene Myhre er også en av dem som har vist sin kjærlighet for byStrøm. Myhre hadde på seg en lyserosa kjole laget av de to søstrene til Vixen Awards i oktober 2021. Søstrene forteller at det på lang sikt hadde vært en drøm å få leve av dette, men at de for øyeblikket driver byStrøm «som designere på hobbybasis» ved siden av både studier og jobb.
Foote
Johanna Foote står bak merket Foote, som selger sommertopper og mønster. Den unge designeren startet å sy da hun fikk mye fritid i starten av pandemien i 2020. Slik oppdaget hun sin interesse for design og å sy klær.
Sommertoppen selges i fem ulike farger, både mønstret og ensfarget, og er håndlaget med kjærlighet i begrenset antall av Johanna.
Studio Syv
Studio Syv er drevet av designeren Ina Jakobsen, som offisielt lanserte merket i 2021. Ina har en bachelor i kles- og kostymedesign fra KHIO i Oslo, og har lenge jobbet med lanseringen av merket sitt. Hun forteller at dette er en drøm hun har hatt siden hun var liten.
– Studio Syv ble startet fordi jeg ønsket et klesmerke med fokus på etikk og bærekraft, samtidig som det var elegant, gøy og avslappet, sier hun til Melk.
Ina syr foreløpig klærne selv, men samarbeider også med en etisk produsent i Ghana som lager stråvesker. Hun forteller at slike samarbeid er noe hun håper på å gjøre mer av i fremtiden. Selv om Ina ønsker å leve av klesdesign, vet hun at å bygge opp en merkevare tar tid.
– Så lenge jeg kan være med på å skape arbeidsplasser, utvikle meg kreativt og skape noe, så har jeg ikke tapt – uansett hvordan veien fremover ser ut.
Perledatter
Smykkedesigner Hedda Larssen startet Perledatter under pandemien, etter at familie og venner viste stor interesse for smykkene hennes. Hedda forteller at hun alltid har vært veldig kreativ og glad i håndarbeid, men at hun først fikk ordentlig perledilla i 2020.
Etter å ha perlet en del, opprettet hun en Instagram-bruker for å selge smykkene. Her opplevde hun raskt at følgertallet vokste, og Perledatter ble mer seriøst.
– Jeg så også at det var etterspørsel for custom smykker, der jeg designer smykker basert på kundenes beskrivelser og ønsker, sier hun til Melk.
Hedda forteller at dette konseptet er noe hun har videreført til nettbutikken, så kunder kan velge smykker i ulike størrelser og farger. Frem til nå har Hedda drevet Perledatter på fulltid, noe hun aldri hadde trodd skulle skje da hun startet i 2020.
– Jeg skal begynne på bachelor i tjenestedesign til høsten mens jeg driver Perledatter på deltid, så jeg vet ikke om smykkedesign er i kortene for meg for resten av livet. Men denne flotte bedriften min har lært meg at man aldri kan utelukke noe.
Kjetenkpaadt
Kjetenkpaadt er et nytt up and coming Instagram merke fra Bergen. Designeren Mika Obiacoro lager både bøttehatter, strikkede topper, øredobber og sommerens it-trend, crochet vesker. De håndlagede produktene fra Kjetenkpaadt er fargerike og unike, i tillegg til at de har både kreative og søte navn.
Tidligere i år solgte Kjetenkpaadt vinterens mest populære hodeplagg – hjemmestrikket balaklava. Med salget deres av crochet vesker, viser Kjetenkpaadt at slow fashion kan følge trender samtidig som det er bærekraftig.
Les også: Nå kjøper kinesisk selskap seg inn i det norske motemerket