Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Motebøker
Vi i Melk & Honning holder deg oppdatert med spalten 5 kjappe motenyheter. (Foto: Annie Lebovitz 'Alice in Wonderland' for Vogue)

5 kjappe motenyheter

Din etterlengtede dose motenyheter.

Hvem, hva hvor? Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen. Heng på videre for much needed påfyll av motenyheter.

And Just Like That velter nettet.

Den etterlengtede, og mye omtalte, Sex & the City-fortsettelsen har fått fart på nettet. Nok en gang, viser serien å ha stor motepåvirkning og trend-makt.

To episoder inn i den elskede seriens reboot, meldes det om tydelige søkemønster. Flere av merkene vist så langt i serien, har fått en skyhøy økning i nettsøk.

WWD melder at allerede etter den første episoden, tok nettsøk etter merket Dries van Noten helt av – med en økning på hele 1150 prosent. Dette etter at Carrie Bradshaw, spilt av Sarah Jessica Parker, brukte en blomstrete jakke fra merket i en av de første scenene. Denne jakken brukte hun sammen med en jumpsuit i lin, noe som også skal ha fått søk etter lin-jumpsuits til å øke med 500 prosent.

Også Miranda Hobbes, spilt av Cynthia Nixon, gjorde sitt for søke-frenzyen som har fulgt siden første episode. Søk etter hennes Balloon Bag fra Loewe har økt med 168 prosent.

Kristin Davis på sin side, fikk folk gira på rosa bluser etter at karakteren Charlotte York-Goldenblatt startet serien i en rosa bluse stylet med et hvitt skjørt fra Alexander McQueen. Like etter økte søk etter rosa bluser med 234 prosent, og søk etter hvite skjørt med 294 prosent.

I tillegg har serien vært kjent for å være tett knyttet opp mot Carries favoritt Manolo Blahnik. Denne gangen er intet unntak. Fans over hele verden har fått en påminnelse på fascinasjonen, noe som gjenspeiles i at nettsøkene etter skomerket allerede har økt med 391 prosent.

Les også
Zalando og den danske moteuken samarbeider om en grønnere motebransje, men har det egentlig noe for seg?
Satc-oppfølgeren kommer på slutten av 2021
Charlotte, Carrie og Miranda er like velkledde som alltid – og serien beviser sin motemakt nok en gang. (Foto: Gotham/GC Images/Getty)

Harry Styles får æren for en av verdens største herretrender.

Det er ingen tvil om at en av de heiteste trendene for herre akkurat nå handler om negler. Neglelakk for herre er in – og Harry Styles og hans nylanserte skjønnhetsmerke får deler av æren.

Pop- og stilikonet Styles lanserte sitt Pleasing tidligere i år, og presenterte både egen hudpleie og neglelakk. Og nå vil alle ha flammer, smileys, regnbuer, pastellfarger eller sort på neglene sine.

Harry Styles’ neglelakk-dropp førte til en økning i nettsøk etter neglelakk for herre på hele 457 prosent, melder Hypebae. Selv har han uttalt at neglelakk hjelper på selvtilliten.

– Det begynner med neglelakk, fordi det representerer fødselen av hva dette er for, har Styles sagt om skjønnhetsmerket sitt.

– Det er meg som ser en farge på en blomst på et tapet og tenker: «Åh, det vil jeg ha på neglene mine»

Styles er i celebert selskap når det kommer til å digge neglelakk for tiden. Store navn som Lil Nas X, Tyler, The Creator og Machine Gun Kelly sverger også til trenden.

Stilikonet Harry Styles har fått en hel verden av menn hektet på neglelakk. (Foto: Kevin Mazur/Getty)

Virgil Ablohs siste arbeid er klart.

Louis Vuitton avduker den avdøde designerens siste kolleksjon. Den skal vises under moteuken i Paris i januar.

Kolleksjonen er designerens siste, offisielle kolleksjon. 95 prosent av arbeidet var fullført og fotografert før han døde.

Virgil Abloh rakk å så godt som fullføre Men’s Pre-Fall 2022 for Louis Vuitton før han sjokkerende nok gikk bort den 28. november. Hypebae melder at designerens såkalte boyhood ideology står i sentrum for denne kolleksjonen, og at dette forøvrig var noe han jobbet med å utvikle hele hans tid hos Louis Vuitton.

Les også
5 norske designere som har gjort hobbyen sin til business på Instagram

– Hva skaper menswear? Gutter. Jeg tror at byggeklosser plassert oppå hverandre gjennom livet vårt utformer historiefotellingen som definerer herremote, skal han ha skrevet i pressenotatene sine.

– Arbeidet mitt i dag bærer preg av alt som har skjedd meg i fortiden: hvordan jeg ble oppdratt, utdannet og hvordan jeg utviklet meg.

Virgil Abloh
Virgil Ablohs siste arbeid for Louis Vuitton er offentliggjort og klart for visning i Paris på nyåret. (Foto: Christian Vierig/Getty)

Kim Kardashian feiret bestått eksamen i nok en Balenciaga-look.

Det har gått få hus forbi at selveste Kim Kardashian har holdt på med jusstudier på si. Businesskvinnen, realitystjernen og firebarnsmoren kan endelig meddele at hun nesten er i mål.

Kim Kardashian bestod akkurat en av to avgjørende eksamener på vei mot hennes fremtidige tittel som advokat. Det på tross av å ha strøket tre ganger på to år – én av gangene syk med Covid-19.

Førtiåringen annonserte i 2019 at hun var i gang med jusstudiene – og dermed gikk i sin avdøde og kjente advokatfar, Robert Kardashian, sine fotspor. Med målet nært i sikte, har hun ikke vært redd for å feire litt på forskudd. Og det nærmere bestemt i nok et oppsiktsvekkende Balenciaga-antrekk.

Kim K benyttet sjansen til å dele gladnyhetene og egen stolthet med følgerne sine iført poppende lilla-blått Balenciaga. Sammenlignbar med hennes oppsiktsvekkende, helsorte og heldekkende Met Gala-look, innebar også denne tettsittende kjole med matchende, hele-veien-opp-boots.

5 kjappe motenyheter.
Kim K feiret bestått eksamen med nok en oppsiktsvekkende Balenciaga-look. (Foto: Instagram @kimkardashian)

Chanel øker mangfold-fokus ved å utnevne ny Global CEO.

Business of Fashion melder at Chanel har utnevner Leena Nair som ny CEO på global basis. Dette skal være et taktisk valg for å fortsette å utvikle luksusmotehusets ambisjoner innenfor mangfold og inkludering.

Nair entrer Chanel-teamet med blant annet intet mindre enn en 30 år lang karriere hos giganten Unilever bak seg. Der har hun latt sin internasjonale bakgrunn og ekspertise innen HR gjøre nytte for seg – og det samme skal hun nå gjøre hos Chanel.

Det er ikke første gang merket øker fokuset på mangfold. I 2019 skapte de for første gang en egen stilling rettet mot dette, ved tittelen Head of Diversity & Inclusion. Også da besatte de rollen med noen som kom utenfra motebransjen.

Nair var den første kvinnelige, første asiatiske og yngste Chief Human Resources Officer noen sinne hos Unilever, som blant annet er moderselskap til blant annet Dove, Ben & Jerry’s og Vaseline. Siden hun startet i 1992, i India, har hun ikke gjort annet enn å klatre på rang- og ansvarsstigen. I 2020 kunne Unilever de skilte med inntekter på 50,7 milliarder euro.

Les også
Victoria Beckham sitt motemerke med sjokkgjeld
5 kjappe motenyheter.
Gigi Hadid på catwalken for Chanel. (Foto: Bertrand Rindoff Petroff/Getty)

Les også: Nå satser det norske merket videre

Siste saker

Mest lest nå
Les mer