Din etterlengtede dose motenyheter.
Hvem, hva hvor? Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen. Heng på videre for much needed påfyll av motenyheter.
Dior dropper Travis Scott-samarbeid av hensyn til pårørende.
Samarbeidet Cactus Jack mellom rapper Travis Scott og Dior, i regi av Artistic Director Kim Jones, skulle egentlig lanseres i januar. Nå er det endring i planene, melder WWD.
Som følge av Travis Scott-konserten som fikk fatale konsekvenser i november, ønsker de å utsette kolleksjonen av hensyn til de pårørende – på uviss tid.
Da Travis Scott, som var headliner, spilte på festivalen Astroworld i Houston i november gikk det veldig galt. Uroligheter i folkemengden førte til at 10 personer mistet livet, i tillegg til at over 300 mennesker ble skadet. Hendelsen fikk mye oppmerksomhet både i media og i sosiale medier. Scott selv, som ikke visste hva som foregikk blant publikum mens han opptrådte, har uttrykt at han er svært lei seg.
Dior har uttalt at det er av hensyn til de pårørende at kolleksjonen utsettes – og at dette var en avgjørelse begge parter har kommet frem til sammen.
Det er langt fra første gang Travis Scott gjør store samarbeid, og det er verken første gang han samarbeider med Dior – eller første gang han får et samarbeid avlyst som følge av Astroworld-hendelsen.
Tidligere har han samarbeidet med store navn som Nike og Jordan, McDonald’s, Fortnite og Parsons School of Design. Førstnevnte skulle slippe en Air Max 1-sneaker sammen med rapperen i desember, men også dette har blitt avlyst som følge av festivaldramaet. Sistnevnte har valgt å avslutte samarbeidet sitt med Scott.
Dior x Travis Scott skal eventuelt markere første gang det franske motehuset lager en kolleksjon sammen med en artist, samt første gang de tillater at det blir gjort endringer på logoen. Kolleksjonen utforsker Texas, som både er Scotts hjemstat og Christian Diors første stopp i USA.

Kanye West kjøper Kims nabohus.
Fra det ene rapper-dramaet til det andre. Den siste tiden har det sett ut til at Kanye West og Kim Kardashian ikke er helt ferdige – rapperen har i alle fall ikke vært sjenert for å både si og hinte til at han ønsker å bli sammen igjen.
Under et veldedighets-event i LA, skal rapperen ha fortalt publikum at han hadde planer om å få samlet familien igjen. Dirt skriver at han skal ha sagt at om han ikke kunne bo i samme hus som dem, så skulle han kjøpe nabohuset.
Og å kjøpe Kim Kardashians nabohus er nettopp det rapperen akkurat har gjort. Nå har han punget ut med 4,5 millioner dollar for huset som ligger over gaten for Kim Kardashians bolig i Hidden Hills.
Dette til tross for at han allerede eier en Malibu-villa til en verdi av 57,3 millioner dollar, og det bare en halvtimes kjøretur unna Kim Kardashians residens. Det som nå bare er Kims hjem, brukte det tidligere paret både millioner og år på å bygge opp sammen. Da skilsmissen var et faktum, betalte hun ham 23 millioner dollar for å kjøpe ut hans halvdel.
West skal ha vært så ivrig på å sikre seg denne boligen som gir god oversikt til eksens, at han betalte 421 tusen dollar over salgsprisen.

Chanel jobber for å bli mer eksklusive.
Det franske luksusmotehuset gjør en innsats for å bli (enda) mer eksklusive. For å ta opp kampen med Hermès og Birkin-veskene i toppsjiktet, innfører de nå flere tiltak.
Chanel øker prisene og innfører kjøpsbegrensninger. Dette for å bli mer eksklusive, og bli konkurransedyktige med Hermès.
Prisøkningen har foregått siden 2019, hvor merket sakte men sikkert har økt prisene på noen av sine mest populære vesker med to tredjedeler. Siden slutten av 2019, tilsvarer dette en prisøkning på rundt 60 prosent i USA, skriver Business of Fashion.
Som følge av prisøkningene skal Chanels klassiske Flap Bag i størrelsen 2.55 koste 9500 dollar i USA i dag. I juni skal den samme vesken ha kostet 7400 dollar.
En talsperson for Chanel skal ha uttalt at deres globale prisøkninger skal være et svar på diverse fluktuering i markedet, endringer i produksjonskostnader og for å kunne sørge for at veskene koster omtrent det samme over hele verden. Men eksperter og analytikere fra luksussektoren sier at størrelsen på disse økningene ikke signaliserer annet enn en aggressiv strategi som sikter på å kontrollere noen av merkets mest populære produkter og samtidig rette seg etter rivaler som er enda mer high-end.
Nærmere bestemt to av verdens aller mest ikoniske vesker: Birkin og Kelly av Hermès.

Emily i skandinavisk partyantrekk.
(Obs: spoilere). Den mye omtalte hat-elsk serien Emily in Paris slapp akkurat sin andre sesong. Netflixsuksessen som er både elsket og hatet, har uten tvil fått mye oppmerksomhet for, blant annet, seriens garderobe. Den er det nemlig Patricia Field som har ansvaret for – damen bak den ikoniske Sex & the City-garderoben.
I den nye sesongen, er Emily Cooper å se i en kjole fra det danske it-merket Rotate.
Det er de danske it-damene Thora Waldimars og Jeanette Madsen som står bak merket. Kjolen Natalie Bow Dress fra deres siste kolleksjon er Emilys, spilt av Lily Collins, valg av antrekk mens hun prøver å planlegge en lowkey bursdagsmiddag – en middag som blir alt annet en lowkey. Faktisk, ender det opp med å bli en av de mest dramatiske episodene i serien ettersom Camille finner ut at Emily har både datet og ligget med Gabriel.
Vogue Scandinavia har snappet opp at dette ikke er den eneste gangen Emily rocker et merke fra Norden. Hun er også å se i en bøttehatt fra finske Marimekko. I tillegg er Sylvie Grateau, spilt av Philippine Leroy-Beaulieu, å se i øredobber fra danske Ole Lyngaard.

Årets mest ettersøkte skjønnhetstrender. Bokstavelig talt.
Vi står på tampen av nok et år. Hva har vært greia i 2021? Britiske Vogue har sjekket hvilke skjønnhetstrender vi var mest opptatte av i år. Noe overrasker kanskje, noe ikke.
2021 har tross alt vært preget av både pandemi og gjenåpning. Det er antageligvis bakteppet for at vi har søkt mest etter «gardinlugg», «retinol» og «contouring».
Ja, det gir vel sånn cirka mening? Vi var opptatte av å se freshe ut og gjøre oss klar til gjenåpning. Vi var opptatte av egenpleie fordi vi hadde ekstra tid under lockdown – og når livet ble redusert til hjemmekontor og Zoom-vin, fristet det med forandring eller oppfrisking av sveisen.
Innenfor kategorien hår, googlet vi også etter både Pixie Cut og Wolf Cut, som gjorde et comeback som trend. Annen hudpleie vi var opptatt av var niacinamid, som på samme måte som retinol inneholder sterke virkestoffer. Nianciamid har sterke antioksidanter og anti-inflammatoriske proteiner som kan bidra til å roe ned rødhet og behadle urenheter. Tredje punkt i hudpleiekategorien var solkrem. Vi var jo tross alt mer ute igjen!
Når det gjelder sminketrender, var vi veldig opptatte av naturlig makeup og nude makeup i tillegg til konturering. En anelse selvmotsigende, men samtidig: var det ikke litt deilig (eller nødvendig) å kjøre en mer nedtonet sminkerutine selv om du bare skulle være hjemme hele dagen?
