Din etterlengtede dose motenyheter.
Hvem, hva hvor? Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen. Scroll videre for ukens påfyll av motenyheter.
Monki legger press på ny EU-lovgiving mot bilderedigering.
Det siste året har det i flere land pågått en debatt om man bør lovbefeste merking av retusjert innhold. I starten av året, kom det lover for merking av retusjert sponset innhold for britiske influencere – og det samme er nå gjeldende i Norge.
Nå sparker Monki i gang en underskriftskampanje, sammen med BDD Foundation for å presse mot en EU-lovgivning som pålegger folk å merke retusj i sosiale medier.
BDD står for Body Dysmorphic Disorder, og er en psykologisk tilstand som beskriver at en person blir overdrevent opptatt av utseendet sitt, eller deler av utseendet sitt. Fashion Forum skriver at tilstanden stort sett går oversett og udiagnostisert, men man tror at sosiale medier forverrer problemet. De oppgir at én av 50 antas å lide av BDD i dag.
Med hjelp av underskrifskampanjen, ønsker de to aktørene å foreslå for EU-parlamentet de samme reglene som blant annet vi nå har skal gjelde alle influencerne i EU. Også organisasjoner og virksomheter ønskes forpliktet til å juridisk måtte oppgi om et bilde er redigert.
Virgil Abloh fra Off-White og Louis Vuitton er død.
Moteverdenen er rystet som følge av Virgil Ablohs brå død, i en alder av bare 41 år.
Den kjente designeren hadde holdt det privat at han slet med en sjelden type kreft som han ble diagnostisert med i 2019. Nyheten om bortgangen gikk viralt på sosiale medier innen kort tid.
Dødsfallet ble annonsert på hans egen Instagram-konto søndag 28. november, og ble kort tid senere bekreftet av luksusgruppen LVMH. Off-White-gründeren var for tiden kreativ leder og herredesigner for Louis Vuitton.
Abloh hylles av bransjen for sine banebrytende visjoner og kreasjoner innen design. Han får blant annet æren for å ha bragt streetwear inn i de høyeste luksusmotehusene, skriver Business of Fashion. Hans rolle som en av få svarte designere i luksusmoten er også av stor betydning. Han var også mentor, og engasjerte seg i veldedighet.
Mange kjendiser, som blant annet Hailey Bieber og Bella Hadid, har delt ord om Abloh og uttrykt sin sorg i sosiale medier.

Adidas med digital storsatsing.
Den tyske sportsgiganten går all in digitalt om dagen. Business of Fashion skriver at det jobbes hardt for å ta igjen gigant-konkurrenten Nike, som de siste årene har «rast fra» Adidas takket være ny businessmodell som har innebært diverse tech-partnere, direktesalg til kunder, e-commerce og apper.
Nå har Adidas satt seg mål om ambisiøs vekst innen 2025 gjennom økt digitalisering. Merket investerer mer enn én milliard dollar i digitale business-justeringer.
Digitaliseringen skal gjennomsyre hele verdikjeden, og blant annet innebære mer 3D-design og retail-salg uten fysiske samples.
-Vi har noen flotte, hårete mål for 2025, har Chris Murphy, visepresident for digital aktivisering i Nord-Amerika innrømmet til Business of Fashion.
Merket trenger en boost. Etter mye vekst i 2017, har resultatene siden kjølnet. Og nå er de på bedringens vei etter pandemien, som så mange andre. Salget skal ha gått opp i 2021, men merket kan fortsatt rapportere om utfordringer på det kinesiske markedet samt leverandør-problematikk.

Rotate og Hypebae med it-samarbeid.
Det danske merket ble lansert av superinfluencerne Thora Valdimars og Jeanette Madsen i 2018, og har siden både blitt postet av Kardashian-familien og fått skryt for å være «det nye Ganni» av internasjonal motepresse.
Siste nytt fra it-merket er en kapselkolleksjon i samarbeid med det hippe nettmagasinet og nettbutikken HYPEBAE og deres egen loungewear-linje, Rotate Sunday.
Kolleksjonen inneholder klær for komfortabel og varm, men chic vinter, og fargepaletten består av khaki, beige og fersken. Som typisk for Rotate Sunday-klærne, er det også denne gangen snakk om et aldri så lite tilfelle av logomania.

Malene Birger debuterer med smykkekolleksjon.
Det danske luksusmerket har fått oss til å vente spent etter nyheten om en kommende, første smykkekolleksjon. Nå er den tilgjengelig både i butikk og på nett.
18 år etter oppstart, utvider Malene Birger universet sitt med gyllent tilbehør – i velkjent, og elsket, minimalistisk stil.
Sniktitter på smykkene dukket opp tidlig på sosiale medier, og har hintet om at vi har både smykker, ringer, armbånd og øredobber i vente.
– Å lansere denne smykkekolleksjonen føltes ut som et naturlig utvikling for oss som merke, og det er et skritt nærmere byggingen av et nytt By Malene Birger-univers, har kreativ leder Maja Dixdotter sagt i en uttalelse fra merket.
