Din etterlengtede dose motenyheter.
Hvem, hva, hvor? Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du raskt og enkelt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen. Scroll videre for ukens påfyll av motenyheter.
Tiffany med historiens dyreste design.
Den eksklusive smykkegiganten Tiffany & Co., som det forøvrig har blitt snakket mye etter at de byttet strategi for å nå yngre kunder, har nå avdekket det som skal være deres dyreste design noensinne.
Deres nye World’s Fair Necklace danker ut alle tidligere smykker prismessig, og skal ha en estimert verdi på mellom 20 og 30 millioner dollar.
Smykket, som akkurat ble avduket i Dubai, skal være av ikke mindre enn 180 karat diamanter satt i aluminium. Ifølge WWD, har Tiffany selv ikke gått ut med en pris for smykket enda. Den estimerte prisen er det bransjeeksperter som har kommet med.
Før dette smykket, var det The Tiffany Diamond på litt over 128 og en halv karat som var smykkegigantens mest eksklusive – og det er ikke engang til salgs fordi det omtales som «priceless» av Tiffany selv.
Dagens aktuelle smykke er inspirert av originale skisseutkast til et Tiffany-smykke laget i anledning Verdensutstillingen i 1939, som ble funnet igjen av Tiffany-teamet i 2020.
Victoria’s Secret saksøkes av influencer.
Undertøysgiganten som stadig er i hardt vær, får gjennomgå nok en gang. Og det på tross av at de nylig har gått ut med nye engler og en mer tidsriktig tilnærming til kropp.
Denne gangen handler kritikken faktisk ikke om kropp og kroppspress, men om rettigheter. Influencer Kayla Itsines roper nå varsku om kopiering.
Undertøysgiganten saksøkes for å ha kopiert merkevaren til iFIT, med-eid av influencer Kayla Itsines. I tillegg til å anklage Victoria’s Secret for å ha brukt deres «SWEAT» på diverse, mener de at undertøysgiganten også har benyttet seg av en «look-alike» av Itsines selv i markedsføringen av produktene knyttet til dette – med vilje. Dette mener de bidrar til å skape ytterligere forvirring rundt SWEAT-merkevaren, som de selv skal ha brukt i forbindelse med klær, utstyr, tilbehør og app relatert til trening siden 2017.
IFIT og Itsines, som har over 13 millioner Instagramfølgere, ønsker at Victoria’s Secret destruerer alle SWEAT-merkede produkter samt at de betaler en erstatning på intet mindre enn tre ganger profitten fra de aktuelle produktene.
Fendi feiret seg selv med New York-takeover.
Luksusmotehuset var ikke beskjedne da de feiret seg selv forrige uke. 45 av New Yorks Time Square-billboards ble dekket av logoen til det italienske merket.
Den festlige anledningen var rett og slett et godt år for Fendi.
Dette historiske øyeblikket var til ære for Fendis kreative lederes innsats og suksess det siste året. Selveste Kim Jones, Silvia Venturini Fendi og Delfina Delettrez Fendi gikk ut og menget seg med turistene på den kjente plassen for å være vitne til de gyldne, Fendi-dekorerte skjermene. Den gyldne gløden var valgt for å gi assosiasjoner til solnedgangen over Roma.
– Jeg tror det har vært et skikkelig godt år for Fendi, og det er masse mer i sikte, sa Jones til WWD.
Han ble annonsert ny Artistic Director for Fendi på slutten av 2020. Hans første Couture-kolleksjon tiltrakk seg mye oppmerksomhet, og ikke bare fordi han hadde fått med seg legender som Naomi Campbell, Demi Moore og Kate Moss på catwalken. Han har fått skryt for å både omfavne merkets arv samt tilføre modernitet – som for eksempel gjennom Fendace-samarbeidet med Versace under moteuken i Milano, eller samarbeidet med Kim Kardashians Skims for en knapp måned siden.
Moteindustrien får klima-stryk: – Ikke i nærheten av der det burde være.
Det er ikke sjelden moteindustrien slepes for å være klimaversting. Flere og flere merker gjør en innsats for å forminske klimaavtrykket sitt, gjennom alt fra sirkulære materialer til bærekraftskrav, sesongløse kolleksjoner og plantebaserte materialer. Men det skal enda mer til.
Ny rapport fra Global Fashion Agenda og McKinsey & Co. slakter moteindustriens forsøk på å skape endring i eget miljøavtrykk. Det er langt fra bra nok.
De etterlyser systemisk forandring, ikke bare grønne målsetninger, skriver WWD. De harde faktaene fra rapporten er blant annet at moteindustrien produserte 1,2 milliarder tonn CO2-utslipp, noe som utgjør fire prosent av de globale utslippene. Det tilsvarer også totalen fra økonomiene til Frankrike, Tyskland og Storbritannia til sammen.
I tillegg står moteindustrien for 20 prosent av global vannsløsing og fire prosent av ferskvannsuttak, noe som naturligvis – og beklageligvis – betyr at industrien er en versting også når det kommer til å bidra til både vannmangel og mangel på rent drikkevann.
Moteindustrien er også på helt feil kjøl når det kommer til å overholde målene for å holde den globale oppvarmingen innenfor 1,5 grader, fra Parisavtalen i 2015. Faktisk ligger industrien i stedet an til å overgå målene med det dobbelte.
For å holde seg innenfor, vil moteindustrien være nødt til å kutte utslippene drastisk – fra 2,1 milliarder tonn CO2-utslipp frem mot 2030 og helt ned til 1,1 milliard.
Steen & Strøms juleutstilling inneholder Askepott-filmens ekte kostymer.
224 år gamle Steen & Strøm i Oslo har lange tradisjoner med juleutstillinger. I år er utstillingen, som nylig ble avduket, viet nyinnspillingen av Tre nøtter til Askepott. Passende nok!
Via utstillingsvinduene kan man oppleve eller få gjensyn med ulike scener fra filmen. Utstilt er også kostymene brukt i filmen som går på kino nå – som for eksempel Askepott sin sko og prinsessekjole.
Det er svenske Ray Atelier som har gjort vindusutstillingene i forbindelse med Tre nøtter til Askepott-filmen, og de har tidligere gjort utstillinger for merker som Totême og Hermès.
De tradisjonsrike julevinduene går rundt store deler av senteret, og er nå også å se ut mot Karl Johan for aller første gang. Dette i forbindelse med senterets oppussing og nyåpnede inngang fra Karl Johans gate.
– Julen og juleutstillingen noe vi tar ekstra stolthet i, ettersom det handler om å gi tilbake til byen ved å skape magi for alle. Derfor er vi svært glade for årets samarbeid med Tre nøtter til Askepott, og håper at så mange som mulig vil ta turen til Steen & Strøm for å oppleve ekte julemagi, sier Kaia Kongsli, markedssjef for Steen & Strøm, i en pressemelding.