Balenciaga lanserer ødelagte sko(?) og tre striper-debatten mellom Thom Browne og Adidas er heated.
Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen.
Heng på videre for much needed påfyll av motenyheter.
Gucci støtter kvinners reproduktive rettigheter
Ettersom det ser ut til at Høyesterett i USA er klare for å oppheve Roe v. Wade, fortsetter Gucci å vise sin støtte til kvinners rettigheter til selvbestemt abort.
Luksusmerket vil nå gi reiserefusjon til enhver amerikansk ansatt som trenger tilgang til helsehjelp som ikke er tilgjengelig i hjemlandet.
I en uttalelse til WWD søndag 8. mai sa de:
— Da Gucci grunnla den globale Chime for Change-kampanjen i 2013, forpliktet selskapet seg til å bruke stemmen sin og ressursene i den globale kampen for likestilling. Når vi nå står overfor et kritisk øyeblikk i amerikansk historie, er Gucci fortsatt standhaftig i sin tro på at tilgang til reproduktiv helsehjelp er en grunnleggende menneskerettighet.
Balenciaga lanserer ekstremt slitte sneakers til over 15 000kr.
Nå lanserer motehuset, ledet av Demna Gvasalia, en begrenset kolleksjon av sneakeren som har fått navnet Paris. Skoene kommer i en høy og en lav versjon og i fargene hvitt og svart.
Selv om sneakersene for øyeblikket kun er tilgjengelig for forhåndsbestilling er de riktignok ikke så utslitte som kampanjebildene viser. I en pressemelding forklarte de at sneakersene er «ment for å bli brukt en levetid», og vil være begrenset til 100 par i svart og hvitt.
Ville du kjøpt disse skoene?
Tre striper-kampen mellom Thom Brown og Adidas er opphetet
Nå ser det ut til at en juridisk kamp mellom de to merkene nærmer seg. Thom Browne har levert sitt motsvar til varemerkesaken som Adidas anla mot dem i fjor. Saken dreier seg om at Adidas vil ha varemerkeregistrering av sine ikoniske tre striper, og mener at Thom Browne har en altfor lik logo og bruk av sine fire striper.
Thom Browne hevder at Adidas har vært klar over bruken de har hatt av fire striper siden 2007.
— Adidas klaget over Brownes bruk av tre horisontale parallelle bånd på knærne, noe som førte til at vi tok i bruk en logo som består av fire horisontale parallelle bånd.
Browne skriver at de også opererer i separate markeder, med forskjellige priskategorier og dermed ikke er konkurrenter.
Motenyheter: Gucci teamer opp med Adidas
Det store samarbeidet ble avslørt da merket viste frem sin nyeste kolleksjon under Milano Fashion Week i år. Samarbeidet mellom Adidas og Gucci er en AW22-kolleksjon som inneholder en blanding av merkenes signaturer, både når det gjelder estetikk og i form av trykk.
De mest populære delene av samarbeidet vil uten tvil være sneakers og tilbehør. Gucci har gjort sin egen spinn på Adidas Gazelle ved å inkludere motehusets signaturfarger (rød og grønn) samt den nye collab-logoen.
Slik har vi ikke sett sportsluksus før.
Så langt forblir Gucci ganske hemmelighetsfull om detaljene rundt samarbeidet. De har bare gitt ut en uttalelse:
– Gucci og Adidas Originals bekrefter at de går sammen i et nytt samarbeid – Adidas x Gucci – som kombinerer arven og de kreative kodene til begge merkene, sier de til Grazia.
Under en forhåndsvisning av samlingen etter showet i Milano fortalte Gucci imidlertid at alt vil være til salgs i løpet av de neste månedene. Nå har Adidas gått ut på med at det er 7. juni det blir tilgjengelig. Da gjelder det å være rask hvis du vil sikre deg noen godbiter fra samarbeidet.
Luksusplattform utvider med beauty
Den luksuriøse e-handelsplattformen Moda Operandi lanserer et eget skjønnhetsunivers og har utnevnt Jessica Matlin som skjønnhetsdirektør.
Matlin, som sist var skjønnhetsdirektør for Harper’s Bazaar og er medvert for Fat Mascara-podcast, vil utvikle Moda Operandis strategi for kategorien, inkludere kuraterte merker og identifisere forhandlerens poeng for differensiering i en stadig mer overfylt nettluksus av skjønnhetsartikler.
I en uttalelse sa medgründer og brand officer, Lauren Santo Domingo, at «skjønnhet er det logiske neste steget for Moda».
— Med lanseringen av denne kategorien vil Moda bli en komplett livsstilsdestinasjon.
Moda Operandi vil begynne å selge skjønnhetsprodukter på nettstedet senere i år, ifølge WWD.
Les også: Nå inntar dette moteverdenen