Slutt for russiske Vogue – og en av verdens rikeste menn kan fortsette som motesjef til han blir 80.
Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen.
Heng på videre for much needed påfyll av motenyheter.
Russiske Vogue legges ned
Nylig ble det kjent at Condé Nast legger ned hele sin virksomhet i Russland, i lys av Ukraina-krigen og nye russiske lover innen sensur, ifølge The Guardian.
Forlaget avslutter med det alle sine syv russiske publikasjoner med umiddelbar virkning; GQ, GQ Style, Tatler, Glamour, Glamour Style Book, Architectural Digest og Vogue, som ble lansert i 1998.
«Den alvorlige opptrappingen i lover innen sensur, som har innskrenket ytringsfriheten betydelig og straffet reportere som bare har forsøkt å gjøre jobben sin, har gjort vårt arbeid i Russland umulig», skal Roger Lynch, CEO i Condé Nast ha sagt i et internt skriv til sine ansatte tirsdag.
9. mars skal en annen magasingigant, Hearst Magazines, ha annonsert at alle lisensierte avtaler for deres russiske publikasjoner avsluttes. Det vil si ELLE, Esquire, Harper’s Bazaar og Cosmopolitan.
Kan være motesjef til han blir 80 år
Mens noen lever for helgen, lever andre for jobben. Og mens noen gjerne planlegger pensjonisttilværelsen mange år før det faktisk inntreffer, utsetter andre det lengst mulig.
Bernard Arnault, per nå verdens tredje rikeste mann, kan bli værende i stillingen som sjef i den franske luksusgruppen LVMH helt frem til han blir 80 år, ifølge WWD.
Torsdag stemte 81,6 prosent av aksjonærene i selskapet at aldersgrensen skulle utvides til 80 år, og at Arnault dermed kan bli sittende i gode syv år til som styreleder og CEO, dersom han ønsker det. Tidligere var aldersgrensen 75 år.
Luksusgruppen sitter på noen av verdens største merkevarer innen mote. Deriblant Louis Vuitton, Celine, Christian Dior, Fendi, Givenchy, Marc Jacobs og Tiffany.
Går det rett vest for Gucci?
Siden Alessandro Michele ble hentet inn som kreativ direktør i Gucci i 2015, har det italienske luksusmerket gått som en drøm.
Nå viser det seg at Gucci ikke klarte de estimerte salgstallene- og målene for første kvartal av 2022, ifølge Business of Fashion.
Merket blir sett på som luksusgruppen Kerings store salgsmaskin. Det skal være takket være lockdownen i Kina at tallene ikke ble slik som forventet.
Det gikk likevel ikke dårlig, ettersom merket så en vekst på 13 prosent. Men analytikerne hadde spådd en økning på nesten 19 prosent.
Populære Saint Laurent har derimot sett en heftig økning på 37 prosent, mot spådde 24 prosent.
Luksusgruppen investerer i fake pels
Stadig flere moteaktører har droppet bruken av ekte pels de siste årene. Nå investerer luksusgruppen LVMH og det italienske motemerket Fendi i fake pels utviklet på laboratoriet.
Sammen med Imperial College London og anerkjente Central Saint Martins annonserte de nylig «et strategisk samarbeid som girer opp den potensielle design-vitenskapelige akademiske researchen til prototyper innen nye bio-tekstiler», ifølge Fashion Network.
Initiativet skal vare i to år og vil utvikle nye pelsfibre i laboratoriet for luksusmote.
For første gang skal man bruke keratin i et studie for å utvikle tekstilfibrer som kan ligne på en rekke luksusmaterialer, inkludert pels.
Ble frarådet å bli modell
Eplet faller ikke langt fra stammen.
I 2017 kapret Lila Moss, datteren til supermodell Kate Moss, sin første motekampanje. Tre år senere var mor og datter på hvert sitt Vogue-cover. Nå er den 19 år gamle modellen på forsiden av britiske Vogue. Til motemagasinet avslører den unge modellen at moren ikke var helt fan av at hun fulgte i hennes fotspor.
Kate Moss, som også begynte som modell da hun var 14 år, skal ha fortalt datteren sin at hun ikke «ville anbefale» en karriere som modell, ifølge The Independent.
– Moren min forsøkte alltid å få meg bort fra modellbransjen. Hun sa: ‘Hvis du vil gjøre det, kan du det, men jeg ville ikke anbefalt det’», sier hun til Vogue.
– Da jeg var yngre var hun nok redd for at jeg ville gå i de samme fellene, tror jeg.