Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Stresset om dagen? Vi også. Yogainstruktøren vet råd. (Foto: HBO)

4 yogastillinger som dreper stress

Det eneste tilskuddet hjemmekontoret ditt trenger akkurat nå.

Det er vel ingen overdrivelse å si at 2022 ikke har hatt den beste starten. Det er småkjedelige tider med begrenset sosial kontakt og mye hjemmetid – ikke helt den etterlengtede «nytt år, blanke ark»-stemningen. Å føle seg understimulert i disse tider er én ting, men i tillegg kjenner du deg kanskje en smule stressa? Hvor høye har skuldrene rukket å bli på hjemmekontoret siden juleferien?

Vi har spurt yogainstruktøren om hjelp til å roe ned. Disse yogastillingene kan du enkelt gjøre hjemme – og du trenger dem.

– Pust er kanskje det viktigste og mest tilgjengelige verktøyet vi har når det kommer til stresshåndtering og
generell god helse, sier Karoline Viul som driver Indah Yoga i Oslo.

– Vi har stort sett kontroll på pusten, og det er nettopp det å føle at vi har kontroll som kan roe oss litt ned.

De gode nyhetene er at pusteøvelser kan gjøres hvor som helst. For eksempel i sengen om man er urolig før man skal sove, eller sittende på kontorstolen mens det koker på jobb, tipser Viul.

De siste par årene har åpenbart vært mer stressende for de fleste av oss, men i tillegg er vår moderne verden i seg selv en stress-trigger med sin overflod av stimuli.

Viul sier at dette rett og slett forårsaker høyere stressnivåer enn vi mennesker er designet for å håndtere.

– Når vi er stresset øker pustearbeidet. Greier vi roe ned pusten og kontrollere den litt bedre, vil også stresshormoner og adrenalin reduseres, og vi opplever at kroppen roer seg ned og ikke virker fullt så spent. Dermed er pust kanskje det viktigste og mest tilgjengelige verktøyet vi har når det kommer til stresshåndtering og generell god helse, forklarer hun.

I tillegg, har vi tross alt helt andre vaner når det kommer til å hvile eller lade opp nå. Etter en lang dag eller påkjenninger, slenger du deg sannsynligvis på sofaen og skrur på en serie – og antageligvis scroller du på telefonen samtidig.

– Dette hjelper kanskje på fysisk stress, men ikke den indre uroen, sier Viul.

Javel? Enter yoga.

– Vi mennesker reagerer ulikt på stress, og ikke minst er hvilke tips og triks som hjelper på stress også individuelt. Er jeg veldig stresset er det ofte de fysiske timene som fungerer best for meg, for da har jeg ikke mulighet til noe annet enn å konsentrere meg om det jeg gjør akkurat der og da, forteller hun.

– Også pleier jeg si at en god balansestilling eller yogapose er et godt meditasjonsverktøy. Du kan for eksempel ikke stå på hodet eller hendene dersom du ikke ni-konsentrerer deg om det du gjør akkurat der og da. Det er tilstedeværelse, det!

Viul deler fire, rolige yogastillinger hun digger som kan hjelpe oss med gi slipp på både en stresset kropp og sjel. Ikke er det tidkrevende, og det trengs heller ikke annet utstyr enn eventuelle puter og pledd.

Yogainstruktøren foreskriver: et par av disse daglig, mot stress.

Pranayama (pusteteknikk)

Slik gjør du:

Sitt i en komfortabel sittestilling, og legg hender enten på knærne eller i fanget. Pust inn gjennom nesen med lukket munn mens du teller til fire. Pust så rolig ut mens du teller til åtte. Gjenta åtte ganger før du tar en liten pause.

– Prøv å finne glidende, myke overganger mellom inn- og utpust. Ikke hold pusten. Du skal ikke bli
svimmel eller føle ubehag, tipser Viul.

– Etterpå kan du fortsette å bare observere pusten din, lytte til den. Legg merke til dybde, frekvens, flyt og bevegelse av kroppen.

I denne stillingen skal du fokusere på pusten og telle. (Foto: Indah Yoga/Karoline Viul)

Liggende hofteåpner

Slik gjør du:

Legg deg på ryggen med fotsålene samlet slik at knærne detter ut til hver sin side. Slapp av, og hold gjerne stillingen i fem minutter.

– Du vil kjenne at hoftene åpnes ganske kraftig, så her kan du godt ta to puter å legge under hvert lår
for å minimere åpningen i hoftene, eller en pute under hode eller rygg for å få litt elevasjon av overkroppen, tipser hun.

– Dette er en av mine favoritter når jeg føler at kroppen og hode slår ukontrollerte kollbøtter. Det er ikke bare en super stilling for å koble ut og slappe av, men også for å tøye godt i hoftene og korsryggen.

Denne stillingen er Karolines personlige favoritt for å stresse ned. (Foto: Indah Yoga/Karoline Viul)

Child’s Pose

Slik gjør du:

La setet falle ned mot hælene, og strekk armene frem. Ha litt avstand mellom lårene slik at magen får god plass, og la bryst og hode senke seg ned mot gulvet. Bli liggende i fem minutter eller lengre.

– Denne kalles ikke hvileposen uten grunn! Dette er stillingen vi kommer tilbake til i en yogatime når
vi trenger en hvilepause.

Denne stillingen kalles også for hvileposen – og ikke uten grunn. (Foto: Indah Yoga/Karoline Viul)

Foroverbøy

Slik gjør du:

Sitt på gulvet, og len deg forover over bena dine. Hold stillingen i to til fire minutter.

– En behagelig foroverbøyning som strekker bakside av lår og rygg. Her bør de fleste sitte
på et sammenbrettet pledd for å komme opp og få en rettere rygg, anbefaler Viul.

– Det å lene overkropp og hode fremover virker beroligende for kroppen. Denne øvelsen er super å gjøre før du skal sove om kvelden.

-Det å lene hode og overkropp fremover virker beroligende, forklarer Viul. (Foto: Indah Yoga/Karoline Viul)

Les også: Melk-teamet om egne nyttårsforsetter for 2022

Siste saker

Mest lest nå
Les mer