24 timer som influencer

Bli med på årets mest glamorøse – og kostbare – jobbtur.

I slutten av april dumpet en mail inn i innboksen med invitasjon til Nelly Charter – en kick-off i anledning den svenske nettgigantens lansering av sommerkolleksjonen med samme navn. En charter-reklameparodi med løfte om gratis reise, opphold, mat, drikke og ikke minst klær var det som skulle til for å fylle et fly med nesten 200 skandinaviske influencere med 39 i charterfeber.

Charterflyet lettet fra Arlanda flyplass fredag morgen kl 10:00. I grålysningen fem timer tidligere hadde de norske inviterte møtt opp utenfor Oslo Plaza for å ta bussen til Gardermoen og deretter fly via Stockholm til Nice. På flyet var det minst 10 000 følgere representert i hvert eneste sete.

Alle passasjerene var ombord av samme grunn: De var – ifølge Nelly og PR-byråene Patriksson Communication og This Is PR – verdige til å lage gratisreklame for nettgiganten og deres sommerkolleksjon. Skjønt gratis og gratis – turen har kostet en formue i både norske, svenske og danske kroner – pluss en anselig mengde euro.

nelly-charter-influencer-instagram-oslo-kampanje-fly-nelly.com-melk-og-honning-presse-annonsering-cannes-nice-ferie
Nelly Charter-logoen var sikret plass foran linsen

Hele reisen var gjort så Instagram-vennlig som mulig: Egen innsjekk med #NellyCharter-logo på skjermene, gul #NellyCharter-løper ved gaten, setetrekk med #NellyCharter-påskrift på nakkestøttene og en gigantisk #NellyCharter-decal på flykroppen. Uansett hvor man pekte iPhonen kunne man lese #NellyCharter i bildet. Når også så godt som samtlige av de inviterte hadde på seg klær fra nettstedets sommerkolleksjon, kunne man allerede da ha nominert klesgiganten til årets markedsfører – eller tipset Forbrukerådet om alle som unnlot å merke med #reklame på de hundrevis av bildene som profilerte nettgiganten i løpet av døgnet charter-jippoet varte.

Man kunne kanskje forvente at en slik tur var preget av en slags «What happens in Cannes, stays in Cannes»-mentalitet hvor festen begynte det øyeblikket man boardet flyet fredag og ikke sluttet før man var tilbake i Oslo dagen etter. Man var tross alt invitert på «The Ultimate Holiday Experience». Men allerede i innsjekken var det tydelig at de fleste gjestene var ute etter likes og ikke en «holiday experience», uansett hvor ultimat den var. De var på jobb, ikke ferie. Litt ironisk med tanke på at videoinvitasjonen mottatt bare noen uker tidligere oppfordret til å «forget your day job and join us for the holiday of a liftime.» Et konsept som kanskje hadde funket bedre om de inviterte faktisk hadde en «day job».

Men Nelly Charter-turen var jobb – det var alle stilltiende enige om. Vi var #NellyCharter-rekvisitter og fullstendig klar over det. Denne turen var ikke laget for oss, men for Instagram og for å fremprovosere FOMO hos følgerne. Nelly har nå, to uker etter turen, sikret seg 534 #NellyCharter-bilder samt egenproduserte filmer og bilder til å vare så lenge sommerkolleksjonen ligger for salg på nettet – og vel så det. De gjorde det samme i 2015 med en tur til Ibiza og pool party på Hard Rock Hotel. #NellyPoolParty har i dag 1231 bilder.

nelly-charter-nellycharter-palaisdebulles-palais-de-bulles-cannes-nice-influencere-blogg-Instagram-presse-markedsføring-melk-&-honning-melkoghonning
Palais de Bulles

Det er ikke vanskelig å fremkalle FOMO med et av den franske rivieraens mest fotogene hus som backdrop – Palais de Bulles, eller Boblepalasset. En busslast med influencere, med tilhørende baggasje, ramlet ut av svette Nelly Charter-busser på gårdsplassen, men selv en så uglamorøs ankomst kunne ikke dempe opplevelsen av huset. En eneste stor goodiebag av et hus, så Insta-vennlig at det kunne fått selv den minst ivrige Instagrammer til å ta frem telefonen. Huset ble tegnet av den ungarske arkitekten Antti Lovag og bygget på 80-tallet. Siden har det vært eid av moteskapet Pierre Cardin og huset alt fra Dior-visninger til Cannes-fester. I dag ligger huset ute til salgs for 335 millioner dollar, drøyt 2,7 milliarder norske kroner. I følge den franske utleieren, Selve Azur, kan man leie huset for 13,494 dollar dagen (rundt 110.000 norske kroner). Det var her den nordiske influencer-adelen skulle feste, drikke og blogge en hel dag.

nelly-charter-nellycharter-palaisdebulles-palais-de-bulles-cannes-nice-influencere-blogg-Instagram-presse-markedsføring-melk-&-honning-melkoghonning
Omkledningsrommet til 120 influencere

Det var ikke mye tid til å ta inn det arkitektoniske mesterverket. Det ble raskt forandret til et gigantisk walk-in-closet for 120 jenter som skulle skifte – samtidig. Da det gikk opp for samtlige at ved å ta i mot sponsede Nelly-klær var sjansen stor for at mange ville ende opp i samme antrekk, ble det masseflukt til den midlertidige installerte #NellyCharter-butikken på vill jakt etter et unikt antrekk til Instagram-bildene.

På Palais de Bulles denne ettermiddagen var det rundt 30 nordmenn, 80 svensker, 40 finner og 30 dansker. Alt var tilrettelagt for å  skape en superallianse av nordiske influencere – en influencernes Avengers. Dog, uten hell. I ett hjørne satt de finske influencerne og kjederøyket. Ingen av dem hadde på seg Nelly-klær, og de holdt seg på trygg avstand fra de andre med en slags fysisk, ironisk tilstedeværelse. Det nærmeste det kom en nordisk forbrødring var i ett og annet Instagram-bilde, men da linsen ikke pekte deres vei, holdt influencerne seg til følget sitt. I et annet hjørne satt en gjeng litt for kule dansker. Noen av dem hadde i det minste Nelly-sko på seg som et lite takknemlig nikk til selskapet som hadde betalt for turen og drinken i hånden deres.

Lunsjen ble servert i et garasjelignende område ved huset. Maten, dekoren og stemningen minnet litt om å være i bryllupet til en fjern slektning du ikke husker navnet på. Bordene var segregert etter nasjonalitet, og det var ikke tatt noen sjanser – bestevenner, kjærestepar og kollegaer fikk sitte sammen. På menyen stod trendfenomenet hawaiansk poke bowl – i anledningen blottet for smak – men god nok for Instagram. Ved siden av stod et glass uinsprert musserende, fylt randen. Så fort det var drukket opp, ble det fylt opp igjen. Fra tid til annen forsvant gjester i par for å ta bilde av hverandre foran et folketomt Boblepalass. Etter at alle hadde drukket ett glass for mye, dro coverbandet Gypsy Queens igang allsang. Da tødde i det minste de finske influencerne opp – allsang skal visst være stort i Finland.

nelly-charter-nellycharter-palaisdebulles-palais-de-bulles-cannes-nice-influencere-blogg-Instagram-presse-markedsføring-melk-&-honning-melkoghonning
Fotogen poké bowl til lunsj i en mørk garasje, segregert mingel før avreise

Mens desserten druknet i rosé og allsang beveget festen seg seigt videre til hagen. I bassenget plasket et knippe influencere rundt og tok Instagrambilder i Nelly-bikini. Nå var morgengryet på Oslo Plaza, to flyturer og en time i buss glemt. Selv finnene rykket i dansefoten. Om det var alkoholen, musikken, solen eller ekkoet av gamle fester i Palais de Bulles – eller alt på en gang – er uvisst, men for en liten time så det ut som at den nordiske influencer-adelen faktisk glemte at de var på jobb og la ned telefonen. Sikkert fordi de trengte begge hendene – en til et glass og en til en sigg.

Telefonene kom dog fort frem igjen da det ble skreket i megafoner at lunsjen var over og alle måtte tilbake til bussene. Dette betød også at 120 jenter måtte inn i de små rommene, pakke sammen koffertene sine og håpe at de fikk med seg sin egen underbukse.

Klokken var bikket syv, og trafikken i Cannes var på sitt verste. I følge planen skulle alle ha vært tilbake på hotellrommet for å skifte for en halv time siden. Det var nå kun én time til charter-bussene skulle tilbake til boblepalasset og middag. Da bussene kjørte inn foran det legendariske 5-stjernes Hotel Martinez i Cannes, var det tretti minutter igjen til planlagt retur. Men først skulle 200 gjester sjekke inn samtidig.

nelly-charter-nellycharter-palaisdebulles-palais-de-bulles-cannes-nice-influencere-blogg-Instagram-presse-markedsføring-melk-&-honning-melkoghonning-hotel-martinez-hotelmartinez
Hotell-gangen VS. hotell-rommet

Nelly hadde planlagt turen etter en slags influencer check list. Derfor hadde de valgt det mest spektakulære huset og det mest glamorøse hotellet – uten å helt ta hensyn til at de to lå nesten en time med buss unna hverandre. Nelly Charter-timeplanen kollapset. Selv om Martinez var under oppussing i forkant av den kommende Cannes-festivalen, var rommene heldigvis strøkne og klare for Instagram. Men bildevennlige korridorer, fungerende heiser og en nyoppusset frokostsal måtte vente til George Clooney sjekket inn for filmfestivalen uken etter.

Nydusjede og Nelly-kledde tilbake i boblepalasset kunne selv ikke et smakløst fiskestykke legge en demper på opplevelsen av være i det ikoniske huset på den franske rivieraen. Igjen var maten servert i boblehusets garasje, som for kvelden var gjort om til en Nelly Charter-russefest – en orgie av lilla lys, to hundre utestemmer og høy R&B. Et dusin norske bloggere, influencere og artister satt rundt et bord med rosé-glass som ble fylt opp like fort som de ble drukket opp. Det kom en servitør med et brett rosa shots, og et forsøk på å ta kun ett glass ble besvart med en ordre: «No, please take many».

Svenske influencere, bloggere og personligheter danset på stolene mens de tok selfies til sine hundretusener av følgere. Finnene satt godt plantet på stolen, kjederøykende, og skulte, mens blide dansker dansket seg. Og selvsagt kom en prosesjon av drag queens marsjerende mellom bordene bærende på store sprøyter med rosa sprit som de skøyt ned i halsen på stadig mer berusede skandinavere. Klokken hadde ikke en gang passert halv tolv og desserten enda ikke servert.

Etter tredje shot var jobben glemt. Mobiler ble lagt vekk, glass hevet, svenske og norske influencere danset tettere og finnene stumpet røyken og varmet opp stemmen. Spøkelsene av gamle fester, alkoholen, tropenatten og et snev av feriemodus fylte hver enste influencerkropp i rommet. Nå føltes det som charter-tur. Det var uansett blitt for mørkt til å ta Instagram-bilder.

Undertegnede var invitert på Nelly Charter av This is PR. Alle utgifter er betalt av Nelly.com.

Alle bilder: Privat