Wangs partybuss-moteshow får slakt

Vogue og Women’s Wear Daily kritiserer designeren.

New York Fashion Week er for alvor i gang på Manhattan, og som et av ukens høydepunkter var det natt til søndag endelig klart for Alexander Wangs visning.

Wang er kjent for å være den amerikanske motebransjens rebelske lillebror, og er sammen med sin modellgjeng er han fast inventar på alle New Yorks hardeste undergrunnsfester. Catwalk-showene hans er alltid i tro stil til hans ville livsstil, og er blitt et av høydepunktene på programmet til NYFW sesong etter sesong.

Lørdag kveld amerikansk tid var det klart for presentasjonen av hans vår/sommer 2018 kolleksjon. For tre dager siden delte merket på Instagram at de 100 første til stille opp utenfor Alexander Wang flasgship-butikken i Soho ville få et armbånd som ga dem adgang til til #WANGSS18 og #WANGFEST. De som dukket opp på butikken fikk også adresser til to av tre gater på Manhattan showet ville ta plass.

Grunnen til at visningen var fordelt på tre adresser var fordi modellene til Wang ble kjørt igjennom New York og Brooklyn i en partybuss, som de så gikk ut av for å gå nedover gatene som var gjort om til midlertidige catwalker takket lastebiler med lys og barrikader på sidene av veien. Både partybussen, lastebilene og barrikadene hadde #WANGOVER skrevet i store bokstaver. 

De to første visningene var åpne for hvem som helst som hadde lyst til å se supermodeller i Wang klær. Den siste, som tok plass i en blindvei i Bushwick, Brooklyn var for motepressen og kjendiser. Og det er denne siste delen av visningen pressen går hardt ut mot.

Datteren til Cindy Crawford, Kaia Gerber, åpnet showet. Bilde via Man Repeller

I sin anmeldelse av #WANGSS18 sier Jessica Iredale fra Womens Wear Daily følgende om partybuss-showet.

– Å jage det kule er utmattende. Å kjappe seg til Bushwick på lørdag kveld for Alexander Wangs show var en idiots æren. Da Wang kjørte opp i en partybuss i en blindgate en time for sent klokken 10:30 og hans modellgjeng sprintet nedover gaten var hans show med høy energi i sterk kontrast til det lave energien som hadde spredt seg gjennom mengden i løpet av den tiden som ble brukt presset bak politibarrikader og vente på at #WANGFEST skulle begynne.

Hun fortsetter med å fortelle om hvordan hun senere gikk for å intervjue Alexander Wang inne i partybussen som «luktet spy», for å først bli spurt av designeren; «Før jeg svarer på noen spørsmål – du kommer på #WANGFEST ikke sant?». Å dra på et moteshow som et profesjonell journalist som etter å bli stengt inne bak barrikader blir kommandert av designeren til å feste, skriver Iredale at føles som at Wang viser fingeren til motepressen.

Iredale mener at Wang la så mye fokus på eventet og imaget at selve kolleksjonen forvant oppi det hele og ikke er verdt å diskutere. De 32 antrekkene, på supermodeller som Kendall Jenner, Bella Hadid og Candice Swanepoel og norske Kat Hessen, gikk forbi på under fem minutter, som Iredale mener strengt talt ikke kan kalles et moteshow. Hun var ikke veldig begeistret for klærne heller, og avslutter sin anmeldelse ved å komme med følgende oppfordring til Wang:

– Uansett om det er inkluderende, eksklusivt, vist i Brooklyn eller Manhattan, må et moteshow i utgangspunktet handle om klærne. Gjør dem gode, og så kan det være partytid.

via Vogue Runway

Misnøyen med Alexander Wangs partybuss speiles hos Vogue sin anmelder Nicole Phelps. Hun begynner med å gi Wang skryt for hans «gerilja-stunt» den siste tiden, og trekker frem da han solgte sitt addidas samarbeid ut av en lastebil forrige høst. Likevel mener hun at de reisende moteshowene i helgen ikke var like vellykket.

– Kanskje showene kom bedre ut på Manhattan. Tross alt ser du ikke 32 supermodeller – Kendall, Bella, og Kaia inkludert  – ramle ut av en buss hver kveld. Men samlet opp i Brooklyn, etter å ha ventet i kulden i en time forbi den annonserte starttiden, manglet det tredje showet en følelse av spontanitet. Vi visste hva vi fikk, vi hadde allerede sett showet på Instagram, skriver Phelps. 

Hovedbilde via HighSnobiety

Les også: Flere moteprofiler har lagt sin elsk på norsk veskemerke under NYFW