Tar vlogging over for blogging?

screen-shot-2016-11-24-at-14-49-11
Foto: @juliaadang

For omtrent ti år siden kom den første motebloggen på det vide web. Mennesker som ville dele sin interesse for skjønnhet- og mote begynte å legge ut bilder og tekst i håp om å inspirere andre. På samme tid startet YouTube opp – en plattform hvor hvem som helst kan starte sin egen kanal og vise fra hjemmelagde videoer.

Samtidig som det har blitt hevdet at motebloggens æra er forbi, opplever YouTube en sterk vekst når det kommer til folk som vil dele samme type innhold. Kanskje YouTube er på vei til å ta over som skjønnhet- og motebransjens aller største plattform?

YouTube er proppfull av tips til hvordan du skal sminke deg til hverdag og til fest, hvordan du skal rense huden din for å få en plettfri hud og hvordan du skal følge høstens trender. Dette er ikke et nytt fenomen, men den siste tiden har også nordmenn fått øynene opp for videodeletjenesten.

Selv om YouTube er i sterk vekst i Norge, har de kommet mye lenger i andre land. Christina Parker, landssjef for YouTube-nettverket Splay Norge, forteller at frem til nå har vi primært sett innhold som sminke og skjønnhet på norske kanaler – ikke like mye mote og style.

– Jeg vil anslå at vi ligger omtrent 2-2,5 år etter våre kjære naboer i Sverige (som ligger aller fremst i utviklingen her i Norden), hvor det finnes store lokale profiler som utelukkende gjør «style» på YouTube, sier Parker.

Hun peker på blant andre den svenske duoen bak TheLineUp som består av Julia Dang og Maya Nilsen. Hun tror at de lager et type innhold som vi vil se betydelig mer av her i Norge fremover. Hun forklarer at som et resultat av at Norge henger litt bak resten av Norden, har norske seere mange utenlandske kanaler å se på og opp til. Men hun ser at nordmenn virkelig begynner å ta grep om videodeletjenesten.

– Først nå ser vi at norske kreative videoskapere tør å lage det innholdet de selv vi se, helt på egenhånd – og de er superdyktige. Jeg tror at de største norske stjernene om 4 år er unge mennesker som har bygget sine egne digitale videounivers, forteller Parker.

screen-shot-2016-11-24-at-17_fotor_collage_fotor
Foto: @juliaadang/@makeupmalin/@esteelalonde/@chiomaacom/@lilypebbles

Så langt er det tenåringer og unge voksne som foretrekker YouTube. Parker har troen på at YouTube bare vil vokse framover og bli en viktigere og viktigere plattform ettersom dagens unge vokser opp.

– Spør du en 15 år gammel jente om hun foretrekker blogg eller YouTube, er svaret enkelt. Det er YouTube og video for alle penga. Samtidig har jeg et inntrykk av at demografien som frekventerer blogg blir stadig eldre. Vi ser også at flere og flere «bloggere» velger å lage videoinnhold, og flere satser også på bygge sine egne YouTube-kanaler – ikke bare bruker YouTube som en videospiller som de embedder på bloggen sin.

Parker har troen på at vlogging er på vei til å ta over for tradisjonell mote- og skjønnhetsblogging.

– Engasjementet og nærheten til seerne er ekstremt god på YouTube, da video som format har en helt unik evne til å skape direkte dialog og relasjon. Så ut ifra hva jeg kan se av trender blant influencers og tall som vi sitter på, så vil jeg si at folk definitivt flytter seg fra blogg til video – og de fleste velger da å bruke YouTube som plattform.

 

screen-shot-2016-11-24-at-18-24-29
Foto: @chiomaacom

Chioma Anugweje startet  en en livsstilsblogg i 2009, som utviklet seg til en skjønnhetsblogg. Hun har laget innhold til YouTube tidligere også,  men det er det siste året hun virkelig har satset på denne kanalen.

–  Jeg begynte med dette fordi YouTube er noe jeg liker å se på og har blitt spurt om jeg kunne gjøre mer selv. Ikke minst fordi jeg liker å prate, det er enklere å få frem det man mener og føler på film. Hvis man virkelig er glad i et produkt er det mye enklere å se det på film, enn hvis man bare skriver at man liker et produkt. Du kan se den virkelige gleden i ansiktet mitt over produktet, forteller skjønnhetsvloggeren.

Hun tror grunnen til at folk beveger seg fra tekst og bilder til film er fordi det er lettere å formidle følelser over en video, samtidig som noen ting er enklere å framstille i det formatet.

– Hvis du lager en makeup tutorial på video ser man mer visuelt enn man kanskje hadde hvis man lagde en makeup tutorial på blogg. På blogg kan du legge ut et begrenset antall bilder. Det samme gjelder hvis du heller viser dagens outfit på video enn på blogg.

Hun mener at YouTube blir mer og mer populært og at flere starter kanaler, men at det ikke vil ta over for blogging. Chioma tror det alltids vil være folk som liker å lese ting isteden for å se det på video.

Les også: Hva betyr det å være en influencer i dag?