Virgil Abloh til Louis Vuitton

Tar over etter Kim Jones i det franske luksusmotehuset.

Mandag morgen kom nyheten om at det er Virgil Abloh, kreativ leder for Kanye West og grunnlegger av Off-White, som tar over for Kim Jones som ny men’s wear-designer for Louis Vuitton.

– Det er en ære for meg å takke ja til rollen som kreativ leder og designer for Louis Vuittons herrelinje. Arven og den kreative integriteten til huset er hovedinspirasjonen, og jeg vil se til de begge samtidig som jeg vil trekke paralleller til mer moderne tider, sier Abloh i en pressemelding fra det franske motehuset. 

Tidligere denne uka ble det klart at Jones blir ny designer for men’s wear hos Christian Dior etter Kris Van Assche som takket for seg etter elleve år ved det franske motehuset.

Til Business of Fahion (BoF) sier Abloh følgende om sin nye jobb:

– Å få denne muligheten til å være med på å forme neste kapittel når det kommer til hva design og luksus skal bety for et merke som representerer nettopp toppen av luksus har vært et mål i mine villeste drømmer. Og det å vise en yngre generasjon at det ikke finnes én spesielt måte å se ut på for å ha en slik type stilling – det er et utrolig moderne utgangspunkt.

Abloh blir med det en av de få ikke-hvite designerne på topp i et fransk luksusmotehus, sammen med blant andre Olivier Rousteing ved Balmain og Ozwald Boateng som tidligere var designer for Givenchy men’s wear.

D2-journalist Anders Kemp mener ansettelsen speiler retningen motebransjen nå tar.

– Det er få motedesignere som har hatt en større følsomhet for tidsånden enn Virgil Abloh de siste par årene. Ansettelsen understreker hvor fort det går i svingene i moten nå, og hvor viktig det er å ha noen ved roret som gir deg momentum og push på sosiale medier. Demna Gvasalia til Balenciaga, J.W Andersson til Loewe var liknende type ansettelser, som jo ga full pott, forteller Kemp til Melk & Honning.

Utnevnelsen kan virke kontroversiell for et fransk luksusmotehus som Louis Vuitton, Ablohs street wear-bakgrunn tatt i betraktning, men det kommer likevel ikke som noen stor overraskelse. Ikke bare har ryktene versert i månedsvis, men forholdet mellom luksus og streetwear har lenge stått sterkt. 

Fra avsløringen av det Kim Jones-regisserte Louis Vuitton og Supreme-amarbeidet. Bilde via Vogue.

Da Jones fortsatt var i Louis Vuitton, lanserte han samarbeidet mellom det franske motehuset og streetwear-giganten Supreme. Samarbeidet ble et av de mest suksessfulle i merkets historie, og Jones ble hyllet for å knytte streetwear tettere sammen med luksus. Det er nettopp i kjølvannet av dette ryktene om at LVMH, luksusgruppen som eier blant annet Louis Vuitton, har villet ansette Abloh har versert lenge (og også at Supreme med grunnlegger James Jebbia i spissen, har sikret seg en nominasjon til Årets herredesigner under årets CFDA Awards – noe som forøvrig har skapt stor debatt).

Motejournalist Madeleine Holth forteller til Melk & Honning at hun er svært begeistert over nyheten.

– Det er superspennende at Abloh tar turen til Louis Vuitton. Jeg husker når jeg ble kjent med ham i 2013. Allerede da sa han at å lede et luksusmotehus var drømmen. Jeg er håpefull, og håper han lander på en estetikk som komplementerer Louis Vuittons mannlige kjøper. Guttene (ikke mennene) som inspireres av Abloh i dag har ikke lommeboken til en typisk Louis Vuitton-kunde, så jeg håper denne historien ikke blir til en Alexander Wang for Balenciaga type historie, sier Holth.

Abloh vil forøvrig beholde sin stilling hos Off-White. Til BoF sier han at «Off-White er for 17-åringen i meg», mens «Louis Vuitton er for 37-åringen – den jeg er i dag». Han vil samtidig fortsette å jobbe også for Kanye West. Ansettelsen skjer med umiddelbar effekt, og Ablohs første visning for det franske motehuset vil være i juni i år i forbindelse med Men’s Fashion Week i Paris.

Hovedbilde via BoF

Les også: Månedens lesing: mars