Victoria's Secret

Victoria’s Secret-skandalen: Utnevner ny toppsjef og relanserer badetøy

Nå vil det amerikanske undertøysmerket ta grep.

Det amerikanske undertøysmerket Victoria’s Secret er i hardt vær. Sviktende salg og det som engang var «verdens viktigste moteshow» har igjen fått kritikk for manglende mangfold.

Og det ble ikke akkurat bedre når markedssjef Ed Razek i et intervju med Vogue kom med kontroversielle kommentarer om både transkjønnede modeller og plus-size-modeller, noe han senere har måttet beklage.

I forkant av årets Victoria’s Secret Fashion Show takket Jann Parish for seg. Hun var ansatt at toppsjef Jan Singer for et knapt år siden for å få det amerikanske undertøysmerket på rett kjøl igjen. Tidligere denne uka ble det klart at også Singer trekker seg. Verken Parish eller Singer har foreløpig kommentert sine avganger, men Vogue mente det burde anses som en wake-up call for undertøysgiganten.

Og kanskje har det vært akkurat det. Nå kan det nemlig virke som om Victoria’s Secret er igang med en snuoperasjon.

På tide, mener mange. For lite, for sent, mener andre. Undertøysgiganten henter nå inn en ny toppsjef. Det er John Mehas, tidligere toppsjef ved Tory Burch som nå trer inn i rollen som administerende direktør.

– John er en fremragende retail-kjøpmann, og vi kunne ikke være mer begeistret for at han skal lede Victoria’s Secret Lingerie inn i en ny suksessfase, sier L Brands administerende direktør Leslie H. Wexner i en uttalelse. Det skriver motenettstedet Fashionista.

– Vår første prioritet er å forbedre våre resultater for Victoria’s Secret Lingerie og Pink. Våre nye toppsjefer kommer med et nytt perspektiv – på alt…fra markedsføring, merkevareposisjonering, internt talet, eiendomsportefølje og til kostnadsstruktur. Viktigst av alt er et fokus på vårt varesortiment – det begynner med at kunden sier ‘Jeg tar den’. Jeg er overbevist at under Johns ledelse så vil Victoria’s Secret, verdens ledende undertøysmerke, fortsette å være et powerhouse og levere produkter og erfaringer som resonnerer med kvinner over hele verden, sier Wexner.

Med uttalelsen fra Wexner kommer også undertøysgiganten resultater for tredje kvartal. De viser en nedgang i salg på 6 prosent – med andre ord peker pilene fortsatt nedover for både undertøy og merkets Pink.

Nå har imidlertid Victoria’s Secret bestemt seg for å relansere badetøy. Det ble kuttet tilbake i 2016, og skal ha vært en avgjørende faktor for merkets stadig dårligere tall, skriver motenettstedet. Badetøyslinjen skal være tilbake allerede fra våren neste år i tillegg til også andre kategorier.

Hovedbilde via Victoria’s Secret

Les også: Dette skulle egentlig skje i «Sex and the City 3»