Victoria’s Secret-showet hadde sine dårligste seertall noensinne

Et varslet tilbakeslag for den amerikanske undertøysgiganten.

Det formelig kokte før årets Victoria’s Secret-show – det som engang ble omtalt som «verdens viktigste motevisning». I tillegg til sviktende salg har merket de siste årene fått massiv kritikk for mangelen på mangfold.

I år var intet unntak, og som om ikke det var nok ble det ikke akkurat bedre av at markedssjef Ed Razek i et intervju med Vogue kom med støtende kommentarer om transkjønnede og plus-size-modeller som han mente ikke hadde noen plass på catwalken – et utsagn han har måttet beklage i ettertid.

Tidligere denne uke ble showet, som ble spilt inn i november, sendt på tv i hele verden til det som var deres dårligste seertall noensinne. Det melder Entertainment Weekly. Mens fjorårets show ble sett av 5 millioner – noe som var en all time low – ble året show sett av skarve 3,3 millioner. Seertallene har sunket jevnt og trutt med millioner hvert eneste år siden 2013.

Det kan ha flere grunner, skriver britiske Vogue. Blant annet byttet showet tv-kanal fra CBS til ABC og ble i år sendt søndag natt mot en tirsdag tidligere år.

Det er imidlertid ikke til å stikke under en stol at hovedgrunnen virker å være kritikken som har kommet mot merket.

Etter kommentarene til Razek i intervjuet med Vogue tok flere til orde for en boikott av det amerikanske undertøysmerket, blant dem plus-size-modell Tess Holliday. Også flere av modellene i showet tok avstand fra uttalelsene.

Da showet ble sendt på tv søndag forrige uke tok også artisten Halsey som opptrådte under årets visning til Instagram om det som skulle være hennes beste kveld hittil i år. «Men etter at min opptreden ble tatt opp kom noen kommentarer som jeg rett og slett ikke kan ignorere», skriver hun. «Som en del av LGBTQ+-samfunnet har jeg nulltoleranse for manglende mangfold. Spesielt det som er motivert av stereotypier».

https://www.instagram.com/p/Bq6NQraB3jy/?utm_source=ig_embed

Tidligere i år trakk toppsjef Jan Singer seg som administrerende direktør i Victoria’s Secret. Det samme gjorde Jann Parish som var ansatt av Singer for å få merkevaren på rett kjøl igjen. Ingen av de to har foreløpig kommet med noen kommentar om deres avgang. En ny toppsjef, John Mehas fra Tory Burch, var raskt på plass og lovet bot og bedring. Det inkluderer blant annet å hente tilbake merkets populære badetøyslinje som skal være på plass igjen fra neste år.

– Våre nye toppsjefer kommer med et nytt perspektiv – på alt…fra markedsføring, merkevareposisjonering, internt talet, eiendomsportefølje til kostnadsstruktur, sa L Brands administerende direktør Leslie H. Wexner i en uttalelse.

Les også: Chanel-dokumentar til Netflix