– Vi må kjempe slik at både kvinner og menn får et bedre forhold til kroppen sin

Diors sjefdesigner slår et slag for kroppspositivisme splitter nytt Vogue-intervju

Da Maria Grazia Chiuri sommeren 2016 ble utnevnt som Diors nye sjefdesigner, markerte det starten på en ny æra for det franske luksusmotehuset. I løpet av sine 70 år i eksistens hadde de nemlig aldri hatt en kvinne på topp, og Grazia Chiuri lot ikke sjansen gå fra seg til å markere denne milepælen på best mulig vis.

Hennes aller første kolleksjon var en kavalkade på hele 64 antrekk som hyllet det kvinnelige og feministiske, blant annet i form av en t-skjorte med påtrykket «We should all be feminists».

I et splitter nytt Vogue-intervju forteller 54-åringen at å ta rollen som sjefdesigner for Dior sammenfalt med avgjørelsen om å fronte «female empowerment» – kvinnelig styrke og selvstendighet.

– Jeg bestemte meg for å tenke på femininitet på en moderne måte. Kvinner er annerledes enn tidligere, sier hun i intervjuet.

Grazia Chiuri påpeker at ettersom kundene i dag sitter med mer informasjon enn noen gang tidligere, er det merkets ansvar å engasjere dem – samtidig som Dior sine kjerneverdier blir ivaretatt.

– I sin tid prakket moten et synspunkt på deg, mens nå må den være i en dialog, forklarer hun.

Via Vogue.com

På spørsmål om hva hun synes om at en rekke kjendiser har båret plagg hun har laget med klare feministiske undertoner, svarer hun at hun håper synligheten kan brukes til å støtte andre kvinner.

– Jeg tror virkelig på det at kvinner støtter hverandre er fremtiden.

I intervjuet ført i pennen av Alice Newbold, som er nettredaktør for britiske Vogue, snakker Chiuri ikke bare om kvinner – men også menn.

– Mote forteller om kroppen som bærer plaggene.Vi må kjempe slik at både kvinner og menn får et bedre forhold til kroppen sin, slik at man kan bruke mote til å utelukkende uttrykke seg selv.

Sjefdesigneren ønsker også å gi et nikk til grunnleggeren av motehuset hun nå leder; Christian Dior. Hun mener det var imponerende hvordan han klarte å bygge opp et svært, internasjonalt motehus i tiden rett etter 2. verdenskrig. Samtidig vil hun at Dior anno 2018 skal snakke til kvinner på en litt annen og mer personlig måte.

Chiuri håper klærne hun skaper kan få kvinner til å føle seg sterke.

– Kvinner skal få lov til å føle seg selvsikre hver eneste dag, ikke bare nå og da.

Les også: Modellgruppe langer ut mot Karl Lagerfeld etter kontroversielle utsagn