Vårens trender: Lavendel

– Et behov for å utnevne arvtakeren til millennial pink.

Det er kanskje ikke særlig revolusjonerende med pasteller for våren, men slik er det nå engang. Den såkalte millennial pink har lenge stått sterkt som en av de aller viktigste, men nå blir den utfordret av lavendel som en slags avart av årets farge, ultra violet.

Hvert år presenterer fargefirmaet Pantone fargene de mener vil dominere i året som kommer. For to år siden var det dus rosa, i fjor grønt og i år er det altså lilla eller nærmere bestemt fargen med Pantone-nummeret 18-3838, populært kalt ultra violet. Den er en klar lillafarge med underliggende blåtoner. Men lilla er ikke bare lilla, som andre farger kommer også den i en rekke nyanser fra varme lillatoner som fiolett til kaldere indigo, purpur og lavendel – som igjen kommer i ulike sjatteringer, for lavendelens del fra den blekrosa blushfargede til den langt kaldere lavendelgrå.

– Lavendel er en spennende nyanse, og hakket mer sofistikert og elegant enn den mer lekne og modige millennial pink. Fargen dukker opp på catwalken med jevne mellomrom, og kan på mange måter kalles en nøytral. Du kan faktisk kombinere den med omtrent alle andre farger, og resultatet vil bra, sier fargeekspert Dagny Thurmann-Moe til Melk & Honning.

Hun tror årsaken til at lavendel er så hot denne sesongen er forecasternes og magasinenes behov for å utnevne arvtakeren til millennial pink.

– Lavendel er mer «voksen» samtidig som den er i nært slektskap (de ligger ved siden av hverandre i fargesirkelen). Det gjør at den føles som en videreutvikling. I tillegg er Ultra Violet Årets farge, som igjen gir alle nyansene av fargen et boost.

I fargelære heter det gjerne at lilla, som er en kombinsjon av blå og rød, henter det beste fra to verdener nettopp ved å kombinere disse; stabiliteten fra blått og energien fra rødt. For på sitt aller beste kan lilla symbolisere både mystikk, magi og spiritualitet, men også makt og luksus, for ikke å snakke om representere et oppgjør. På sitt verste symboliserer det både angst, frustrasjon og uro.

– Generelt sett, sier man det er primær- og sekundærfargene som har de sterkeste kommunikative evnene. Når vi går ned i nyansespekteret, blir det vanskeligere å sette fingeren på eksakt hva fargen får oss til å føle eller kommunisere. Generelt kan vi si at lilla er en elsk/hat-farge, mens lavendeltonene er noe enklere. Lilla er en triggende farge, med mye energi (miks av varmt og kaldt), og studier viser at man blir oppfattet som mer kreativ når man kler seg i fargen, forteller Thurmann-Moe.

Jeans fra Ganni via Net-a-porter ca kr 3580 kr, t-skjorte fra Jeanerica kr 595.

Ikke helt tilfeldig da at vi så nettopp lavendel på catwalken hos blant andre Dries Van Noten, Valentino, Michael Kors, Bottega Veneta, Loewe, The Row, Max Mara, Tom Ford – og det er bare for å nevne noen. For i dagens politiske, økonomiske og kultuelle klima – er det kanskje nettopp det vi trenger; en ny vår.

Åpningsbilde: Dome SS18 backstage. Alle catwalk-bilder via Vogue. 

Les også: Brudekjolene fra catwalken