Unisex-trenden preger motebransjen – men vil det bestå?

Spørsmål rundt kjønn har kommet mer på agendaen de siste årene, og samtidig har unisex-mote blitt en stor trend. Kleskjeder som H&M har allerede kastet seg på bølgen. Men vil det bestå?

Det er gammelt nytt at motedesignere tolker det dagsaktuelle politiske klimaet i sine kolleksjoner; som Melk & Honning skrev tidligere denne måneden har aktivisme og feminisme fått danseplass på catwalkene de siste sesongene.

Den vestlige verden er i våre dager blitt tydelig preget av ytterpunkter – på den ene siden Trump og hans konservative hærskare av homo-hatere, på den andre siden de superliberale som pusher for å viske ut de tradisjonelle begrensningene for kjønn, kropp og seksualitet. Unisex-mote er blitt et økende fenomen, godt hjulpet av de store streetwear- og normcore-bølgene som begge har vært mer eller mindre kjønnsnøytrale – Levis-bukser, hettegensere og sneakers er blitt massenes unisone uniform.

– Det er ikke første gang man ser unisex-mote, men det som er nytt denne gangen er at det tidligere har handlet mer om feminisme og kvinner som har nærmet seg «mennenes arena» gjennom klesstil. Denne gangen kjenner jeg at det heller speiler en flytende identitet som klart befinner seg hos unge mennesker i dag. Mange flere definerer seg som ikke-binære eller «gender fluid» og det påvirker moten, forteller Daniel Bjørk, redaktør for det svenske magasinet BON, til Melk & Honning.

Unisex = oversized og grått

Det er ikke til å komme bort i fra at den moten som beskrives som unisex stort sett alltid er farge-nøytral og formløs, og heller mer mot det maskuline enn det feminine. Fargene grått, svart, marineblått og hvitt, store t-skjorter og jeans går igjen i kolleksjonene som kaller seg for unisex med store, stolte bokstaver. Både Zara og Guess har i løpet av de siste årene skapt slike kolleksjoner, og nå nylig ble det kjent at H&M om kort vil komme ut med det samme.

– Med denne kolleksjonen ønsker vi å tenke nytt rundt klær til han og henne, og  utfordre normene. Vi benytter materialer og silhuetter, tradisjonelt brukt i enten dame- eller herreklær, på tvers av hverandre, forteller Kristin Fjeld hos H&M.

H&M unisex collection - en mann og en kvinne som bærer blå jeans og hvite t-skjorter
Bilde: H&M Unisex collection

Det svenske klesmerket Hope, som har en egen butikk i Øvre Slottsgate i Oslo, har også stukket fingeren i jorda og valgt å dumpe de to separate dame- og herrekolleksjonene. Erstatningen er en unisex-kolleksjon kalt «Changes».

– Mote er en refleksjon over og til tider en reaksjon på samfunnet. Det at vi ser en større interesse for en såkalt «gender fluid» tilnærming er en av mange reaksjoner til det internasjonale politiske kaoset og en verden som ser ut til å bli mindre og mindre tolerant, forteller Frida Bard som er sjefsdesigner for Hope.

Motemerket som ble grunnlagt i 2001 har valgt å la plaggenes merkelapper i «Changes» vise størrelser anvist for en mannekropp og en kvinnekropp, uavhengig av hva du selv identifiserer deg som.

– Vi ser det på måten mange av våre kunder shopper og gjennom folkene som inspirerer oss; nettopp det at de betrakter seg som individer i stedet for kjønn. Vi ville vise at mote kan være så ubegrenset som man vil, sier Bard.

Den velkjente HOPE-estetikken er beholdt, med kolleksjoner som bygges ut fra bukser, blazere og skjorter.

– Når det gjelder kodene for maskulinitet og femininitet så kommer det til å endre seg over tid, men jeg tror fremtiden vil by på mye mer fleksibilitet. Hva man velger å ha på seg vil handle om følelser og meninger i stedet for kjønn, konkluderer Bard.

Bilde fra Hope sin «Changes»-kolleksjon for høst 2017
Hope – Changes – FW’17

Feminin mannemote

Gjennom de siste 100 årene har rammene for de to kjønnenes klær utvidet seg noe helt enormt, sterkt ledet an av high-fashion designere som Coco Chanel og Christian Diors progressive tankegang innenfor damemote, og det massive inntoget av kvinner i arbeidslivet mot midten av århundret som satte nye krav til antrekket. Dersom man ser på bilder i 1917 versus 2017 er det tydelig av skillene mellom dame- og herreklær er forminsket i dag, og at motebildet generelt er mye mer unisex.

Men samtidig som kvinnemote har inkorporert det tradisjonelt maskuline, har ikke femininitet i samme grad blitt flettet inn i herremoten. Unisex-kolleksjonene er også klart mer maskuline enn de er feminine.

Av high-fashion designerne er Miuccia Prada en av de som i størst grad er opptatt av å utvide rammene og innføre både mer av det maskuline og det feminine i herre- og damekolleksjonene hun kréerer. Dét inkluderer det å inspirere menn til pynte seg på en annen måte enn de gjør; Å tørre å være feminine.

– Menn er ikke i like stor grad frie til å kle seg og smykke seg. Gjennom kolleksjonene mine forsøker jeg å åpne opp den muligheten for menn, uten å nå et punkt som blir overdreven og uanvendelig. For meg handler det om å starte med noe som er mulig, og så gradvis la folk akseptere mer, i stedet for å starte med noe voldsomt som med en gang blir avvist, fortalte hun i et intervju til i-D i mars i fjor.

Bilde fra Prada sin kampanje med Eddie Redmayne FW'16
Prada-kampanje – FW’16

En av foregangspersonene når det gjelder det å bruke tradisjonelt feminine plagg er skuespilleren, modellen og moteikonet Jaden Smith. Det var ikke få som fikk hakeslepp da han møtte opp på sitt eget skoleball ikledd ballkjole, og på flere eventer har han hatt på skjørt. Mye ble også skrevet om det at Smith var valgt til å figurere i Louis Vuitton sin kampanje for merkets SS’16-damekolleksjon.

– Jeg tar støyten nå slik at fremtidige generasjoner kommer til å tenke at visse ting er normalt. Jeg håper at om fem år, når en fyr går på skolen i skjørt, vil han ikke bli banket opp av de andre barna, fortalte Smith om valget om å stadig bære slike plagg ifølge Independent i fjor.

Daniel Bjørk mener  fenomenet «Millennial Pink», den lyserosa fargen som har flommet over på sosiale medier, har bidratt til at menn har turt å bevege seg mer inn i de feminine baner.

– Det har ikke lenger den samme koblingen til det jentete og er derfor blitt lovlig å gå med. Samtidig er det åpenbart mye vanskeligere for menn å bruke feminine plagg generelt, ettersom stigmatiseringen er så mye større – den kan til og med være farlig i visse miljøer. Men så skal man ikke glemme Gucci, som har vært en helt enorm suksess de siste årene. Der er grensen nesten helt visket ut mellom dame- og herreplaggene, selv i forhold til det at menn bærer veldig feminine plagg og materialer, forteller Bon-redaktøren.

Bilde: Jaden smith via Instagram

– Hva faen er definisjonen på det feminine?

Den norske designeren Gloria Aùma, som sammen med Magne Risvik står bak merket ByAùma, er en av de få norske designerne som engasjerer seg i det å viske ut kjønnsforskjellene i mote, og derfor skaper androgyne kolleksjoner.

Hun mener det at unisex er blitt trendy innenfor moten – som en reaksjon på likestilling og utvidede kjønnsbegrep – ikke er en negativ ting, fordi det når ut til massene.

– Samtidig har jeg inntrykk av at visse bedrifter hopper på denne trenden av økonomiske årsaker, der baksiden av det hele er at det umyndiggjør sakens grunnlegende idé ved å skape en hype eller trend-faktor som oftest forsvinner like raskt som den kommer, noe man har sett tidligere med tanke på unisex. Det er jo ikke første gangen dette er trendy selvfølgelig, forteller Aùma til Melk & Honning.

Selv om hun er enig i at rammene for unisex har vært relativt snevre fram til nå, med mye basics, t-skjorter og jeans, synes hun også det er noe fint med akkurat det.

– Det symboliserer noe felles og noe likestillende. Noe kjønnsnøytralt og ansiktsløst, og lett gjenkjennelig, som kan fortelle at man simpelthen er et moderne menneske, forteller designeren.

Kolleksjonene til ByAùma består alltid av en symbiose mellom det maskuline og feminine.

Men jeg tar meg selv i å tenke – hva faen er definisjonen på det feminine? Og maskuline? Hvem definerer det egentlig og hvorfor må vi adlyde de som mener de har svaret?, sier hun.

Det er kanskje i seg selv et tegn på at det hele er i ferd med å bli en mish-mash av klisjeer og tradisjon mikset med nye tanker og åpenhet, og at folk begynner å miste grepet om forskjellene.

I high-fashion verdenen har Gucci, Vivienne Westwood, Vetements og Burberry slått sammen herre- og damevisningene sine til én stor visning, og store kampanjer, merker og magasiner booker transpersoner som modellene Andreja Pejic and Hari Nef, som er med på å endre synet man har på hva som er «damete» og «mannete» mote.

Spørsmålet er om unisex bare er et blaff – slik man frykter feminisme-trenden i motebransjen er – eller at det faktisk er kommet for å bli?

– Jeg tror dette vil fortsette å spre seg. Mote gjenspeiler samfunnet, og vi tror diskusjonen som foregår både på og utenfor catwalken om «united sexes» – som er noe mye større enn bare unisex – er her for å bli, konkluderer Gloria Aùma.

Daniel Bjørk stemmer i.

– Mange nyoppstartede merker lar kundene få bestemme selv hva som er passende plagg for dem, uavhengig av tradisjon. Men jeg tror likevel det alltid vil finnes et marked for tydelige kjønnsroller innenfor moten, selv i fremtiden, forteller han.

Les også: De største trendene fra moteukene: Power Suits