Uniqlo lar seg inspirere av avdøde kunstnere

(TUMBLR)
(TUMBLR)

Med utsalgsstedet i 12 land, har Uniqlo opparbeidet seg som en av verdens største kleskjeder siden deres første butikk i 1984. De tilbyr klær til en basic garderobe, men den japanske kjeden er blitt vel så kjent for sine Heattech-plagg som holder en varm inntil kroppen.

Bortsett fra dette satser Uniqlo på designsamarbeid og har tidligere hatt med seg blant andre Carine Roitfeld og Lemaire. I 2013 ble de en av MoMas sponsorer, men allerede i 2004 lot de seg inspirere av en av kunstnerne fra museet.

Les også: Kvinner må betale mer enn menn for de samme klærne

– I tråd med Andy Warhols satsing på kunst for allmennheten, brukte Uniqlo t-skjorter som tomme lerreter for å gjøre kunsten tilgjengelig og rimelig, heter det inne på Sprz NY sine nettsider.

Sprz, eller Surprise som det egentlig står for, står som en utskytningsrampe for klær som først er å finne bare i flaggskipet på 5th Avenue før de utvider videre til de resterende utsalgsstedene i verden.

Ifølge Hypebeast kommer kleskjeden snart ut med en ny kolleksjon inspirert av 80-tallets ikoniske Jean-Michel Basquiat, Keith Haring og Andy Warhol. Tidligere har t-skjortene vært på $14,90 (omtrent 130 NOK), noe som gjør kunstverkene til litt av et røverkjøp.

Uniqlo x Keith Haring
Uniqlo x Keith Haring
Uniqlo x Andy Warhol
Uniqlo x Andy Warhol
Uniqlo x Jean-Michel Basquiat
Uniqlo x Jean-Michel Basquiat

Les også: Jean Paul Gaultier kler opp tysk kabaret