sminke til menn. bilde via allure

Trenger vi egne sminkeprodukter til menn?

– Nå er det nok. Slutt med den generaliseringen!

Tidligere i høst skrev Melk & Honning om luksusmotehuset Chanel som nå lanserer egne skjønnhetsprodukter for menn. Det skapte både engasjement og blandede reaksjoner på sosiale medier. Mens noen synes det var bra at et stort merke som Chanel nå fokuserer på menn, ble andre provosert over at luksusmerket ser det som nødvendig å lage separate produkter for kjønnene.

– Bidrar til å forsterke skillet mellom kjønnene

Makeup-artist for Guerlain i Norge, Tomas Erdis, forteller til Melk & Honning at han forstår at flere reagerer på at Chanel nå kommer med egne sminkeprodukter til menn. Han understreker at han er helt enig i at det ikke er nødvendig.

– Det finnes allerede sminke til alle ulike hudtyper, så hvorfor skal det nå komme egne til menn? Er vi ikke litt over denne

Tomas Erdis
Tomas Erdis

generaliseringen? Disse produktene bidrar bare til å forsterke skillet mellom kjønnene. Chanel kunne heller tenkt mer nyskapende og gått i riktig retning ved å vise at foundationen de allerede har på markedet kan bli brukt på både kvinner og menn, sier Erdis.

Han forteller at når han er på oppdrag bruker han den samme sminken på kvinner som på menn, og er sikker i sin sak om at Chanels nye herresminke handler om penger mer enn at menn trenger egne sminkeprodukter.

– Det blir for dumt. Vi bør heller bli flinkere til å bruke begge kjønn i reklame for produkter som allerede finnes på markedet, sier Erdis.

– Menn har brukt sminke i all evighet, men i det siste ser vi at mange har blitt mer åpne om det. Vi ser også at flere menn har begynt å kjøpe sin egen foundation, og det er mye bedre det enn at de eventuelt tar kjæresten sin. Da får de et produkt som er best for deres hudtype, uavhengig av kjønn.

Chanel sminke til menn
Chanel kommer med foundation, brynspenn og leppebalm til menn.

– Debatten har fått en større rolle i politikken og nyhetsbildet

– At Chanel lanserer sminkeprodukter for menn er vel strengt tatt ikke nødvendig, men heller et smart salgs- og markedsføringstrekk fra det franske luksusmerket sin side, mener skribent og fotograf, Fredrik Austad.

Fredrik Austad
Fredrik Austad

Han peker på tendensene i motebildet mot et mer kjønnsnøytalt samfunn, og viser til eksempler med menn i kampanjer for kvinneklær.

– Men det er først i de siste årene at denne debatten har fått en større rolle i politikken og i nyhetsbildet, sier han og fortsetter:

– Jeg tror ikke Chanel mener å sette et skille mellom menn og kvinner, men at de med denne linjen heller ønsker å fremstå som inkluderende og posisjonere seg i kjønnsdebatten. 

Som Erdis tror også Austad at det er vikitg at vi ikke glemmer den økonomiske fortjenesten som ofte er målet med kosmetiske produkter.

– Produktene er lettere å selge da de er priset svært mildt i forholdt til haute couture eller pret-à-porter, som gjør det mulig for også mannen i gata å kjøpe seg en del av merkevaren til Chanel.

– I dag ser mange på sminke og ansiktspleie som noe som kun er forbeholdt kvinner, men dette tror jeg er på vei til å endre seg. Om sminke har blitt mer vanlig blant gutter kan jeg ikke svare på, men jeg kan se for meg at det er en større etterspørsel enn tidligere ettersom en så stor aktør som Chanel ønsker å investere i dette markedet, sier Austad og avslutter:

– Markedsføring av kosmetikk og parfyme har etter min mening kjørt seg fast i en kommersiell 90-talls-estetikk, som nærmest ene og alene retter seg mot hvite kvinner. 

– Skal være greit å bruke sminke

rune j'atoche
Rune J’Atoche

Influencer Rune J’Atoche er positiv til at et stort merke som Chanel nå velger å fokusere mer på menn og sminke som er tilpasset deres hud.

– Mange menn kan i dag være forsiktige med å nevne at de bruker sminke, nettopp fordi de er redd for å bli mobbet eller for å bli sett på på en annen måte. Det kan virke som om Chanel forsøker å gjøre noe med dette, mener J’Atoche og fortsetter:

– Det skal være greit å bruke sminke og å ha det som en del av sin hverdagsrutine uten at noen skal dømme deg for det.  

J’Atoche bruker selv sminke, og forteller at han har lagt merke til at det med tiden har blitt flere menn som våger å gjøre det sammen. Han er enig med både Austad og Erdis i at det er mindre fokus på menn generelt i skjønnhetsbransjen.

– Det hadde vært gøy å se flere mannlige modeller fronte reklamekampanjer for større sminkemerker, avslutter han.

Melk & Honning har prøvd å kontakte Chanel for en kommentar, men har ikke lykkes. 

Hovedbilde via Allure.

Les også: Hvor er mangfoldet i bildene fra gatemoten?