Holzweiler topper lista over mote-Norges mektigste

Stadig flere boikotter Black Friday

– Hvis flere aktører bruker anledninger som Black Friday til å vise samfunnsansvar heller enn å jage omsetning tror vi alle parter vil tjene på det på sikt.

Siste fredagen i november er det Black Friday – årets kanskje største shoppingdag.

Men stadig flere både handlende og butikkaktører tar avstand fra dagen som de mener fremmer både salgs- og kjøpepress. 

Rekordsalg for nettgigant

Nettgigant Zalando melder om Black Friday-rekord i 2017 med en etterspørsel som var over fire ganger som høy som en gjennomsnittsdag i 2017, nærmere bestemt én million bestilling bare på denne dagen. Også i år vil nettgiganten delta både på Black Friday og Cyber Week i alle de 17 landene de er representert i. Det er i følge Moritz Hahn, viseadministrerende direktør for kommersiell forretningskraft for Zalando mote viktige drivere når det gjelder å skaffe seg nye kunder og øke omsetningen.

– Black Friday er en viktig dag for Zalando. Vi kan se en tendens til at kundene våre bruker denne tiden på året til å få en ny stil i forkant av vinter- og festsesongen, men mange benytter også dagene til å kjøpe julegaver. Av denne grunn er Black Friday blitt en integrert del av våre festsesong-aktiviteter, forteller David Hejgaard ved Zalando til Melk & Honning.

Årets Black Friday vil bli markert over fem dager hos Zalando, og Hejgaard kan fortelle at dette blir årets største shoppingevent for nettgiganten. Det siste kvartalet av året har vært det viktigste for Zalando, og her spiller også Black Friday en viktig rolle for omsetningen.

Åpner dørene rekordtidlig

En annen som markerer fredag i kalenderen er Oslo Fashion Outlet i Vestby i Akerhus. Det var de som for alvor innførte den amerikanske tradisjonen med Black Friday i Norge. I år åpner de dørene rekordtidlig allerede klokken 5 om morgenen.

Senterleder Lars Pedersen sier til Vestby Avis (bak betalingsmur) at han har troen på suksess, og at Black Friday vil føre til «ville tilstander» på handlesenteret.

– Vil flytte fokus

Norske Holzweiler er en av aktørene som tar avstand fra Black Friday. De vil heller rette fokuset mot å skape et varmere samfunn der færre skal grue seg til jul.

I fjor valgte det norske motemerket å stenge butikken og heller oppfordre kundene til å gi penger til Kirkens Bymisjon.

I år vil Holzweiler-butikken i Oscarsgate i Oslo kun selge et begrenset antall av de populære oransje hettegenserne til full pris. Alle inntektene går til Kirkens Bymisjon julekampanje «Gled en som gruer seg til jul».

Genserne vil også være tilgjengelige i Holzweiler Multibrand Store på Fornebu og på nett.

Også syv andre Holzweiler-forhandlere over hele landet sier nei til Black Friday. Disse butikkene vil kun selge genserne og har forpliktet seg til ikke å ha andre tilbud den dagen.

– Vi ønsker å ta avstand fra det enorme salgs- og kjøpepresset Black Friday skaper. Både våre egne butikker og flere av våre kunder føler seg presset til å dumpe prisene. Men siden Black Friday er blitt den dagen den har blitt håper vi at vi kan klare å flytte fokuset over på noe viktigere, som Kirkens Bymisjons juleaksjon «Gled en som gruer seg til jul», sier Susanne Holzweiler.

Give Back Friday

Også Eger velger i år som i fjor heller å kalle dagen Give Back Friday. I år samarbeider varehuset med Maritakafeen, og oppfordrer kundene til å donere et varmt plagg.

– Eger er Norges ledende high-end motevarehus og det er handel vi driver med. Vårt mål er å bruke en stor handledag til å sette fokus på et godt formål. På samme måte som andre butikker vil vi gi kundene våre gode rabatter og tilbud denne dagen. Vi håper at folk passer godt på plaggene sine, og når man ikke trenger de lenger, så kan man gi de videre slik at hvert plagg kan leve lengst mulig, sier Jim Thorshaug Rengård ved Eger til Melk & Honning.

– I fjor startet vi en ny tradisjon hvor vi setter fokus på et veldedig formål på denne dagen og gir noe tilbake til samfunnet. I år samarbeider vi med Maritakaféen, en kafé i vårt nærområde som bidrar til å støtte og motivere mennesker som trenger ekstra omsorg, forteller han og fortsetter:

– Vi ønsker at våre kunder skal donere varme plagg som vi gir videre til Maritakaféen. Dette samarbeidet håper vi vil vidra til noe positivt som kan hjelpe våre medborgere i vinter. I tillegg til det vi samler inn av klær, vil vi også gi et varmt måltid i kaféen for hver donasjon vi får. Vi håper så mange som mulig vil bidra til å gjøre Oslo varmere.

– Trenger ikke enda et salg

Den norske konseptbutikken F5 ønsker i år som tidligere år å ha fokus på noe annet enn salg denne fredagen. De dropper betegnelsen Black Friday og kaller heller bare dagen for Friday.

– Vi kjører videre med vår tradisjon, Friday. Det vil ikke være noen tilbud, men den samme gode servicen som alltid. En del av omsetningen vil gå til Amnesty, sier Alexander Marthinsen ved F5 til Melk & Honning. 

Han forteller videre om det han mener er flere negative sider med det store salgsjaget. F5 holder derfor to sesongsalg i året og vareprøvesalg fra tid til annen. Ellers tar de avstand fra salg i butikken.

– Vi trenger ikke enda et salg, hverken næringen eller kundene. Da vil vi heller oppfordre til at man handler de tingene man trenger til en pris som gjør at alle ledd i næringskjeden tjener penger.

– Hvis flere aktører bruker anledninger som Black Friday til å vise samfunnsansvar heller enn å jage omsetning tror vi alle parter vil tjene på det på sikt, avslutter han.

Forbrukertilsynet advarer

Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet
Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet. Foto: Forbrukertilsynet.

Forbrukertilsynet advarer på sine nettsider om å bli lurt på Black Friday. De gir fem gode tips som blant annet omfatter å ikke se seg blind på rabatten, ikke la deg stresse og alltid sjekke prishistorikken.

– Vi oppfordrer prisbevisste forbrukerne til å holde hodet kaldt og vurdere tilbudene godt når de handler under Black Friday, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

– Så er det også på sin plass å minne de næringsdrivende på at villedende markedsføring er forbudt, og at de må gi kundene sine riktige og tydelige opplysninger om priser og prisfordeler.

Les også: Salg hele året: Trenger vi egentlig kjøpe noe til fullpris?