Trenchcoat på Celine SS18-visning

Vårens trender: Trenchcoaten

Klassikeren som ble trendy.

Trenchcoat The Row SS18
The Row Spring 2018

Trenchcoat er overalt denne sesongen. På catwalken, i gatebildet og på sosiale medier, signert både noen av verdens fremste designere og motehus. Men også high-street og kjedebutikker.

Sjansen er dessuten stor for at du allerede har en i klesskapet – slik det gjerne er når en klassiker blir trendy.

For trenchcoaten er på mange måter litt som jeansen du bruker hver dag, kasjmirgenseren du elsker eller den hvite t-skjorta med perfekt fit; den går liksom aldri av moten, samtidig som den nå altså er mer trendy enn noensinne. Det er det flere grunner til.

Vi så trenchcoaten på catwalken i fjor høst hos blant andre Phoebe Philo, som har tatt over sjefsstolen i det franske luksusmotehuset Celine. Da i en oversized versjon (og en av sesongens fineste).

Også Christopher Bailey, som under London Fashion Week tidligere i år viste sin siste kolleksjon for det erkebritiske motehuset Burberry, sverger til trenchcoaten. Kanskje ikke så overraskende. Burberry er jo tross alt for moderskipet å regne (den første trenchcoaten skal ha blitt designet av motehuset i 1901, selv om også andre hevder å ha vært først ute), og har opp gjennom lansert trenchcoaten i en rekke ulike utgaver.

Celine SS18

(Nå har de dessuten lansert «Restored» – et kuratert utvalg av vintage trenchcoats fra det britiske motehusets arkiver fra 60-tallet til 90-tallet.) Også Maison Margiela med John Galliano i spissen og Vetements har denne sesongen forbarmet seg over trenchcoaten. Det samme har Balenciaga som fusjonerte klassikeren med en annen av vårens store trenden; denim – og The Row med sin oversized, ankellange versjon.

Det drypper videre til retailers og e-tailers. Net-a-porter har doblet innkjøpene av trenchcoats fra forrige sesong med bestselgere signert J Crew, Koché, Calvin Klein og Burberry. Det skriver The London Standard. En raskt tur innom de største kjedebutikkene som H&M, Zara, Mango, Lindex, Monki og Weekday her hjemme bekrefter det mange mener; trenchcoaten er sesongens must have. Perfekt for overgangen mellom vår og sommer. Like fin til hverdags som til fest.

Men trenchcoaten er langt fra ny. Navnet sitt har den fått etter engelsk trench coat, «skyttergravsfrakk». Den ble nemlig brukt av britiske arméoffiserer i skyttergravene under første verdenskrig, før den ble en sivil klassiker som altså denne sesongen er mer moderne enn noensinne.

Se noen av sesongens mange trenchcoater – fra catwalk og i butikk her:

Loewe SS18, Balenciaga SS18 og Chloé SS18
Valentino SS18, gul trenchcoat fra Rodebjer kr 3395, klassisk trenchcoat fra Dagmar kr 3600, oversized trenchcoat fra River Island kr 899.
3.1 Phillip Lim SS18, klassisk trenchcoat fra Lindex 799 og trenchcoat fra Bik Bok kr 599.
Joseph SS18, trenchcoat med glidelås og moderne vri fra Samsøe Samsøe kr 2999 og hvit trenchcoat fra Moire kr 4400
Beige trenchcoat med gule og blå detaljer fra MSGM via YME Universe kr 6799, trenchcoat fra Boss kr 4999 og trenchcoat fra Calvin Klein via Zalando kr 2795

Les også: Dette er verdens mest ettertraktede merker