Tre norske motemenn

Et knippe Oslo-karer med sans for stil forteller om sitt forhold til klær.

tre-norske-motemenn

Lars Midtsjø

lars1

Lars (f.1982) er utdannet litteraturviter, og har jobbet med mote siden 2007 – både som journalist og stylist, med fokus på herremote. Han har vært moteredaktør i Natt & Dag, og jobbet for publikasjoner som Personae, D2, AnOther, Magazine og Bon International. I dag er han rådgiver hos Patriksson Communication.

Hva betyr mote for deg?
– Mote er et sammensurium av kunst, kultur, penger og velvære. Det er en verden som gir plass til drømmer. Det har alltid fascinert meg, et ikonoklastisk medium som griper alle estetiske disipliner – film, kunst, litteratur… Moten er et grådig vesen, som forsyner seg av alt, og drivkraften er rent kommersiell.

Synes du det kommersielle gjør alt forutsigbart?
– Nei, ofte kommer det overraskende momenter – som da Ben Stiller og Owen Wilson dukket opp som modeller på Valentino sin visning. Jeg tror mange husker Zoolander, men hadde glemt karakterene. Et annet eksempel er Dries van Notens SS15, hvor han samarbeidet med tekstilkunstneren Alexandra Kehayoglu – den visningen ga meg et rush, selv om jeg så den på en dataskjerm.

Du jobber med mote, men hvordan forholder du deg til det privat?
– Personlig er jeg ikke så opptatt av hva jeg kler på meg om morgenen. Jeg har eksperimentert nok, og funnet ut hva som kler meg. Helst vil jeg bruke minst mulig ressurser. Jeg har stoppet opp på en slags amerikansk/italiensk mid-century stil. Det ser avslappet ut, men også elegant. Det dummeste jeg vet er folk som ser perfekte ut, som de har brukt for mye tid på å handle klær, og enda mer tid foran speilet. Jeg er opptatt av innholdet, det skal se ut som om personen har noe å komme med.

Hva har vært ditt mest fasjonable øyeblikk denne uken?
– Jeg feiret min gode venn Steffen på søndag, og hadde drukket altfor mye uken før – jeg trengte å føle meg vel. Det var sol, og jeg tok på meg et par hvite bukser som er høye på livet, en håndsydd skjorte (fra Merolla Napoli), en blue travaille (klassisk fransk arbeidsjakke, journ.anm) og et silkeskjerf (arvet YSL fra 70-tallet). Da var jeg klar for feiring!

Lars morfar, Alf Per Mørk.
Lars morfar, Alf Per Mørk.
Jude Laws karakter(er) i The Talented Mr. Ripley er et stilikon.
Jude Laws karakter(er) i The Talented Mr. Ripley er et stilikon.
Lars på Huk.
Lars på Huk.

 

Anders Kemp

Foto: Christian Bakstad.
Foto: Christian Bakstad.

 

Anders (f. 1978) er journalist i D2.

Hva føler du deg best i?
– Føler meg fin i en god shorts, genser, hvite sokker, solbriller, sigg i munnen – på sykkel en norsk sommerkveld. Liker også å ta på meg dressjakka, føler meg ofte fin i bryllup, jobbfester, alle anledninger som krever jakke. Brede skuldre skjuler en litt døv pappakropp, hehe.

Går du stort sett i det samme?
– Ja. Veldig typisk jobbantrekk er collegegenser, ganske smale jeans – kler dessverre ikke brede bukser – og sneakers.

Hvordan påvirker jobben i D2 forholdet ditt til mote?
– Veldig mye, tror jeg. En god porsjon av det jeg jobber med sentreres rundt mote eller ulike former for samfunnstrender. Jobben holder meg på alerten. Vi har god tilgang på magasiner, og jeg diskuterer mye med D2s fotosjef Nils Vik, journalist Nils Anker og motejournalist Ida Eritsland. Jeg har fått jobbe med flere av Norges dyktigste fotografer og AD-er på portretter og moteserier.

De siste årene har du også gjort noe styling, hvordan er det sammenlignet med tekst?
– Jeg har stylet mest fordi jeg synes det er gøy, og fordi kompetansen på herrestyling er litt opp og ned i Norge. Jeg er sjelden så glad på jobb som når jeg kan ha fingrene mine i alt, både visuelt og tekst. Samtidig er jeg takknemlig for å jobbe på andre områder enn mote. Hver gang jeg kommer hjem fra en moteuke, tenker jeg at det er en ganske kald og dum bransje. Men det finnes selvsagt mange unntak.

Hva er ditt ultimate stiltips?
– Jeg liker å klippe håret før jeg skal noe viktig. Det gjør noe med hele holdningen, selvtilliten øker og klærne sitter plutselig bedre. Ellers tenker jeg at folk må slutte å være så redde for å gjøre feil. Synes generasjon LOL/alvor, de som er i 20-årene nå, har en litt mer skuddsikker uniform enn det vi hadde i samme alder. Det er ikke farlig med farger! Og ikke kast gamle band-skjorter. En dag blir Dire Straits og Genesis kule igjen. Gjelder One Direction også.

Anders i dress.
Anders i dress.

 

Foto: Kjell Ruben Strøm.
Foto: Kjell Ruben Strøm.

 

Foto: Christian Bakstad
Foto: Christian Bakstad

 

Olav Stubberud

11094691_429571680551469_9159553524116131953_n

Olav (f. 1992) er fotograf og regissør. Han jobber prosjektbasert for kunder innen reklame, musikk og sport.

Hva betyr mote for deg?
– Det betyr en del, det er jo en skildring av deg og alt rundt. Klær er ikke det viktigste, men absolutt en uttrykksform. Vi er jo gående kunst.

Skiller du mellom klær privat og på jobb?
– Jeg er privilegert som har en jobb hvor jeg er min egen sjef, da er det et pluss at jeg kler meg som jeg gjør. Det hender jeg må være hakket mer funksjonell på jobb, men tar heller på meg gullkjeder enn dress i møte med Hydro-sjefen. Synes folk skal ha litt mer baller når det kommer til sånt, mange tenker for mye på å ikke bli akseptert.

Så du kler deg for deg selv, ikke alle andre?
– Definitivt. Hvis jeg ikke føler meg sharp, så hjelper det ikke om alle andre synes det. Jeg kler meg veldig etter humør.

Stilikoner inkluderer Kanye West og Andre 3000.
Stilikoner inkluderer Kanye West og Andre 3000.

 

Olav er svak for gullkjeder.
Olav er svak for gullkjeder.