«This is It» er NRKs første moteserie noensinne

– Det er nesten blitt klisjé å si «nå skjer det» i norsk design, men faen heller – nå skjer det!

Norsk mote er på god vei opp og frem, men det er ingen hemmelighet at den norske motebransjen fortsatt er forholdsvis liten og ikke minst beinhard. En krevende bransje til tross: De med en brennende interesse for mote lar seg ikke stoppe. Det kommer godt frem i NRKs nye dokumentarserie «This is It» –  statskanalens første motesatsning noensinne.

Gjennom åtte episoder følger vi syv unge designerspirer på tredjeåret på kles- og kostymedesign ved Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO). Det er et krevende studie å komme inn på, og bare ti personer slipper gjennom nåløyet hvert år. Vel inne stiller foreleserne strenge krav, det er korte frister og mye arbeid. Studentene vi følger i serien er Eldbjørg Sved Skottvoll, Aleksander Sahr, Elnaz Gargari, Sigurd Braathen Dalen, Alva Brosten, Lars Terje Gudem Hansen og Thalia Steffensen.

Vi får bli med designerspirene på det siste skoleåret av bachelorløpet deres – tilsynelatende helt uten filter. Som flue på veggen får vi være med både på skolen, hjemme og på fest – gjennom gråt og fortvilelse, ærlig samtaler, stress, latter og glede.

Vi kommer helt enkelt under huden på syv personer som kan bli morgendagens store klesdesignere.

Du kan se dokumentarserien «This is It» på NRK nett-tv 2.april og på NRK1 4.april. Foto: NRK / Simen Øvergaard.

Det er NRKs Christian Scharning som står bak den nye serien. Han forteller til Melk & Honning at han måtte jobbe hardt for å få lov til å lage det som er statskanalens første moteserie.

– Det finnes en fordom mot mote, som på mange måter er skapt av bransjen selv – om at alt kun

This is it-regissør Christian Scharning
Christian Scharning. Foto: NRK / Robert Rønning.

handler om overflate og vellykkethet. Det er jo per definisjon kjedelig. Men klær kan også være en kulturell uttrykksform når den leker, eksprimenterer og kødder med det «klesspråket» vi alle kjenner. 

– Vi tar alle på oss klær hver eneste dag, og har dermed alle også et forhold til klær. Ved å fokusere på et avgangskull ved kles- og kostymedesign fra nettopp kunsthøyskolen i Oslo, løfter NRK med «This is It» opp de som vil utfordre verden med sitt design. Dette er rå folk med en visjon, forteller Scharning.

Hvorfor ville du satse på denne serien akkurat nå? 

– Det er nesten blitt en klisjé å si «nå skjer det» i norsk design, men faen heller – nå skjer det! Det er supermange dyktige unge designere som jeg nå hadde kastet penger etter om jeg var investor, som for eksempel Edda Gimnes, Elisabeth Stray Pedersen, Michael Olestad og Malin Molden, som virkelig har en solid kreativ visjon for sitt design. Samtidig som relativt ferske brands som Holzweiler og Tom Wood virkelig beviser at her er det penger å tjene. Norsk motedesign er nå hipt, tidvis bærekraftig og ikke minst kult. Det er NRKs allmennkringkastingsansvar å peke på interessante fenomener i norsk kulturliv, og etter en stor oppblomstring i kunst- og musikklivet, tror jeg tiden nå er inne for norsk design.

Designstudentene vi får møte i «This is It». Foto: NRK / Robert Rønning.

Scharning forteller videre at han har store ambisjoner for serien, og viser til suksesser som «Skam» og «Unge Lovende».

– Det handler jo ikke bare om hva de lager, men også hvordan de lever. Tiden etter endt utdannelse er vanvittig sårbar og tøff. Her knuses og reforhandles drømmene, samtidig som lykkeøyeblikkene er 100 prosent genuine. Dette er rett og slett ekte og god tv.

«This is It» har premiere på NRK nett-TV 2.april og på NRK1 4.april.

Hovedbilde via NRK / Simen Øvergaard. 

Les også: Street style: Hvor er mangfoldet i bildene fra gatemoten?