Taxi-sjåfører fra hele verden er modeller for denne nye kampanjen

Se de søte bildene og filmsnuttene.

Det siste halvåret har flere av verdens aller største motehus helt tydelig forsøkt å tenke nytt når det kommer til kampanjene. Balenciaga lot seg inspirere av paparazzi-fotografier og kjørte ut bilder der modellenes poseringer sa høyt og tydelig «No photos!», mens Kanye West valgte på sin side å la alle i Yeezy-kampanjen være direkte kloner av Kim Kardashian.

Nå er det relanserte Helmut Lang som kaster seg på denne bølgen; I sin nyeste kampanje har de valgt å la taxisjåfører fra hele verden figurere i kampanjen fremfor modeller.

Etter å ha så godt som rult moteverdenen på 90-tallet med sine minimalistiske looks, ble merket satt på pauseknappen i 2005. Frem til nylig gikk fashionistas med ambisjoner om å se like clean og nineties ut som Carolyn Bessette Kennedy og andre mann av huse etter vintage Helmut Lang. Men, i fjor sommer ble det kjent at merket ville dra en fugl føniks og gjennoppstå fra moteasken.

Dazed and Confused’s sin sjefredaktør, Isabelle Burley, gikk inn i rollen som ‘Editor-in-residence’, og hadde ansvaret med å plukke ut designere som skulle gjøre enkelt-kolleksjoner for merket, i tillegg til det overordnede kreative ansvaret. Den første designeren de valgte ut var Hood by Air sin Shayne Olivier, som viste sin kolleksjon under moteuka i september.

Helmut Lang, som før Millenniumsskiftet var en av de virkelige «høydarene» under New York Fashion Week, har alltid latt seg inspirere av den pulserende amerikanske metropolen.

Allerede i desember valgte de derfor å fronte en av byens viktigste spillere; nemlig de som kjører de gule taxiene. 

Det er denne koselige tradisjonen de fører videre når de nå har valgt å vise fram et knippe taxisjåfører fra hele verden. Se en av de overraskende søte filmsnuttene her:

 

Plaggene de bærer er en kapsel-kolleksjon som har taxi som tema – en slags appropriering man kanskje heller kunne forventet seg av et merke som Vetements. Alt er tilgjengelig gjennom merkets hjemmeside, og prisene ligger på mellom 1450 og 2089 kroner.

I januar ble det forøvrig kjent at Mark Howard Thomas hadde gått inn som sjefdesigner for Helmut Lang sine herrekolleksjon. I tillegg hadde Isabelle Burley blitt erstattet av Alix Brown, tidligere feature redaktør hos W Magazine.

Grunnleggeren av merket, Helmut Lang, lever et rolig, tilbaketrukket kunstnerliv i Hamptons, og er ikke med på laget. Han har faktisk heller ikke uttalt seg i forbindelse med relanseringen.

Det er enda ikke kjent hvilken gjestedesigner som vil designe merkets neste kolleksjon.

Bilder: Via Papermagazine.com, i-d.com

Les også: Tar grep for å redde New York Fashion Week