Takket for seg etter 17 år hos Burberry

Se bilder fra Christopher Bailey sitt siste show for det erkebritiske merket

I nesten 20 år har Bailey vært tett tilknyttet det legendariske motehuset. Da han fikk jobben i 2001 hadde han allerede hatt høye stillinger både for Donna Karan og Gucci. Hos Burberry gikk han først inn i rollen som designsjef, før han klatret oppover i hierarkiet og ble kreativ leder i 2004. Til sist kapret han jobben som administrerende direktør i 2014, før han falt til ro som kreativ leder igjen kort tid etter.

Bailey skal ha mye av æren for at motehuset, kjent for sitt beige og sorte rutemønster, havnet på rett kjøl igjen på midten av 2000-tallet. For assosiasjonene rundt nettopp disse rutene kunne ført til merkets endelikt.

Mønsteret som lenge utstrålte både eleganse og luksus fikk nemlig plutselig en ny betydning på 90- og tidlig 2000-tall. Ettersom asiatiske fabrikker fikk ferten av rutene og begynte å lage falske kopier, Englands arbeiderklasse «Chavs» begynte å bruke det, og det ble sett på amerikanske rappere, skrek det ikke akkurat lenger pomp og prakt. Alle som tidligere hadde lusket rundt utenfor sine store herregårder med Burberry-print på støvler og jakker skygget banen. Og ikke bare fra mønsteret, men fra merket som helhet.

Bailey valgte derfor lenge å tilsidesette rutemønsteret, og fokusere på å injisere nytt liv i merket, med en symbiose av det klassiske og det moderne. Rutene hadde tidvis biroller, men sang aldri alene. Tilbakemeldingene lot ikke vente på seg, og Bailey har som bakmann hos Burberry klart å vise til strålende resultater.

De siste årene har han også gjort flere innovative grep. Blant annet har designeren innført en «see now, buy now»-modell, valgt å smelte sammen herre- og damevisningene til én visning, og han har samarbeidet med it-designeren Gosha Rubchinskiy om en kolleksjon.

Dette har ført til at Burberry ikke akkurat har vært gniene med tanke på lønningen til den suksessrike mannen; ifølge Fashionista har han hatt en lønn på 100 millioner kroner i året.

Men i fjor kom altså nyheten om han har valgt å forlate selskapet.  

– Burberry har gjennomgått en utrolig forvandling siden 2001 og Christopher har vært fundamental for selskapets suksess i denne perioden. Selv om jeg er lei meg for at vi ikke kan fortsette partnerskapet over en lengre periode, vil den arven han forlater seg og det eksepsjonelle talentet vi har hos Burberry gjøre at jeg ser lyst på fremtiden, fortalte konsernsjef Marco Gobetti ifølge BoF da.

Bailey vil fremdeles sitte i styret, men det er foreløpig ikke kjent hva han konkret sett ellers vil jobbe med.

Det har uansett selvsagt vært voldsomt høye forventninger til Baileys aller siste motevisning, som ble holdt kl 17.00 i London i dag.  

På forhånd visste man at det ville være en slags hyllest til LGBTQ-grupperingene. Da han tok over rollen som administrerende direktør for Burberry i 2014 var han utrolig nok den eneste åpent homofile mannen blant de lederne for de 100 største britiske firmaene på Londons børs.

Gjennom Instagram ble det kjent at han har designet et regnbuefarget rutemønster i forbindelse med den siste kolleksjonen.

Da de første modellene gikk ut på catwalken ble det mer og mer tydelig at dette var ikke bare en stor hyllest til ulike grupperinger innen legning og seksualitet, men også en omfavnelse av rik og fattig, høy- og lavkultur; av alle de ulike menneskene som har trykket Burberry til sitt hjerte. Tilstede var allværsjakker, «alkoholiker»-bæreposer, nettingtopper, og svære fleecegensere, sammen med mokkasiner, tyllskjørt, caper og tradisjonelle beige trenchcoats.

Hele 85 herre- og damelooks totalt – og noe for absolutt alle. For ikke å nevne åpning med Adwoa Aboah og closing av Cara Delevingne – som allerede er overalt på sosiale medier. En verdig avslutning for Bailey.

Her kan du se høydepunktene: