Supreme er det eneste på forsida av denne New York-avisa

Har vi nådd «peak merch» spør amerikanske Vogue.

Supreme var en gang i tida et slags kultmerke som gikk under radaren, en underdog med røtter i skate-miljøet i New York. Nå blir det heller assosiert med streetwear-fanatikere som får vann i munnen av logoer, dropping av nye sneakers, og resell-markedet.

I 2016 begynte dialogen mellom Supremes grunnlegger James Jebbia og Louis Vuittons herredesigner, Kim Jones, angående å gjøre et samarbeid. I midten av januar i fjor ble de aller først bildene delt, og samme måned manifesterte samarbeidet seg på catwalken under moteuka i Paris. Hypen i etterkant var ekstrem; En «second hand»-hoodie fra samarbeidet kunne koste opp 200.000 kroner.

I høst ble det kjent at Supreme nå er verdt hele 8,3 milliarder kroner. Dette skjedde at det New York-baserte investeringsselskapet Carlyle group gikk inn med hele 500 millioner kroner, og dermed sikret seg et eierskap på 50%. Det er altså ikke mye igjen av undergrunnsvibbene; Supreme har for lengst blitt big business.

Les også: Falsk Supreme-eier signerer milliardavtale med kineser?

På tross av flere år på toppen av streetwear-hierarkiet – og også en viss erobring av høy-fashion – har merket fremdeles en stor following.

Det er dette avisen New York Post tydeligvis hadde bestemte seg for å kapitalisere på, da de rett og slett gjorde om hele forsida til en Supreme-annonse i går. 

– Vi visste at dette kom til å bli et samleobjekt. Supreme er et så kult merke som vi liker så godt, både likheten mellom vår logo og deres, det at de er tøffe, uredde og New York-baserte, uttalte den ansvarlige utgiveren, Jesse Angelo, til The New York Times.

Ifølge han tok det ikke lang tid før avisene ble revet bort fra kioskhyllene. I dag selges avisene for mellom fem og 20 ganger så mye som utsalgsprisen på nettsider som Ebay.

Det var visstnok Supreme selv som i utgangspunktet kontaktet New York Post for å samarbeide om «innovative, kreative idéer».

Vogue sin journalist Alice Newbold påpeker én overraskende ting ved samarbeidet; Nemlig de politiske motpolene de to representerer. New York Post har flere ganger på og mellom linjene støttet president Donald Trump. Supreme har på sin side tidligere donert en prosentvis sum av alt t-skjorte-salg til familier som påvirkes av Trump administrasjonens anti-innvandringspolitikk.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

New York Post on newsstands now. @nypost

Et innlegg delt av Supreme (@supremenewyork)

Toppbilde: The New York Times