Er de store solbrillene i ferd med å ta over for de bittesmå?

– Ja, jeg elsker det! Fellesnevneren er uten tvil «the bigger, the better» nå.

De siste par årene har solbrillene tilsynelatende krympet mer og mer. Influencerne har under de store moteukene, og gjennom sine egne Instagram-profiler, frontet solbriller som knapt har skjermet mot solen, men heller fungert som en knallfarget bindestrek over hvert øye.

For utenforstående har nok denne trenden, i likhet med miniatyrvesketrenden som heller ikke kan sies å være særlig praktisk, nærmest vært helt umulig å forstå seg på.

Også for superstjernene, tydeligvis. Reese Witherspoon, Mindy Kaling, Padma Laksmi, og Busy Philips er blant de som i løpet av det siste året gått ut på Twitter og fortalt om sitt syn på små solbriller.

– Jeg tror vi kommer til å angre på denne trenden, twitret Kaling, noe Witherspoon besvarte med «Ja! Jeg husker sist gang dette var trendy på 90-tallet #regret».

Men ikke alle stjernene har hatt aversjoner mot trenden. Kanye West valgte i januar i år å sende en e-mail til kona Kim Kardashian for å be henne slutte å bruke store solbriller. «Små solbriller er det eneste som gjelder nå», skal han ifølge Cosmopolitan ha skrevet.

Men nå er det kanskje på tide å hente frem de store solbrillene igjen, både for Kim og oss andre.

For, fra å prege hele hierarkiet, fra høymotehusene til de billige kjedebutikkene, ser det ut til at trenden er i ferd med å snu.

Skal man dømme etter hva motedesignerne valgte å presentere under SS’19-visningene, som rundes av i Paris i dag, er de store solbrillene nemlig på vei tilbake. 

Fra SS’19-visningene til Balenciaga, Miu Miu, Balenciaga, Stella McCartney, Tom Ford og Marc Jacobs

Det var overveldende mange store solbriller i deres kolleksjoner for den kommende våren og sommeren. Både mer klassiske «diva-varianter», sett hos Balenciaga, Stella McCartney og Chanel, og mer ville eller sporty solbriller hos Dolce & Gabbana, Miu Miu og Loewe.

Katarina Petrovic, Influencer og grunnlegger av nettstedet A Style Journey, har reist rundt på mange av moteukene de siste månedene. Hun bekrefter endringene.

– Og, jeg elsker det! Fellesnevneren er uten tvil «the bigger, the better», forteller hun til Melk & Honning.

Petrovic er selverklært solbrille-fanatiker, men liker ikke å eksperimentere for mye med fasonger.

– Jeg vet godt hva jeg liker og hva som kler ansiktsfasongen min. Men det skal sies at sommeren for to år siden hadde jeg en litt eksperimentell periode stilmessig, og brukte spesielt et par smale vintage solbriller hele sommeren. Jeg elsket dem, men de forble i Italia.

Via instagram @katarinapetrovic

– Generelt er jeg fan av solbriller med en moderne og gjerne litt maskulin touch. D-frame og aviators er favoritter hele året, men jeg liker også cat eye om sommeren.

Hun er generelt en motstander av trend-boomer, spesielt når det kommer til solbriller, ettersom hun mener det i første rekke bør handle om passform og ikke trend.

– Men det blir kult å se litt mer variasjon. Til tross for at store «statement-solbriller» gikk igjen hos flere av motehusene var variasjonen god. Alt fra futuristiske og sporty modeller til mer feminine fasonger og glam.

– Favorittene mine var definitivt de goggles-inspirerte fra Gucci, men også D-frames fra Loewe kommer til å stå på ønskelisten, avslutter hun.

Bilder: Vogue Runway/Instagram

Les også: Høstens trender: Kasjmirgenseren