Day Birger Et Mikkelsen selger Day et

Store endringer hos det danske motemerket

Vil gå tilbake til røttene.

For fem år siden delte det danske moteselskapet Day Birger et Mikkelsen opp sine tre merkevarer Day Birger et Mikkelsen, 2ndday og Day et. Nå selger selskapet sistnevnte tilbehørsmerkevare.

«Det er tid for å gå ’tilbake til røttene’» heter det i en pressemelding fra det danske selskapet onsdag. Med det vil Day Birger et Mikkelsen fokusere mer på kjernen i forretningsdriften som er å skape klesplagg. Det og et voksende marked med nye krav fra kundene og endringer i bransjen – spesielt online – skal ha vært bakgrunnen for at selskapet nå selger tilbehørsmerkevaren som primært har fokusert på vesker, kjent for sine rimelige nylonvesker.

Et Mikkelsen er blant annet kjent for sine nylonvesker.

Avgjørelsen skjer med umiddelbar virkning, og forener Day Birger et Mikkelsen og 2ndday i ett selskap mens Day et blir et separat selskap som eies av private investorer og de som driver merket i dag. De to selskapene vil ifølge pressemeldingen fremdeles jobbe tett sammen blant annet om partnermerkevarer der begge parter vil bruke navnet Day.

I en egen pressemelding fra Day et heter det at merket de siste årene har opplevd stor vekst – over 50 prosent de siste fire årene. Day et skal omfatte vesker og accessories. Det er merkevaresjef Therese Niko Busch som blir administerende direktør for det nye selskapet.

– Separasjonen av Day et vil forsterke fokuset på dets kjerneverdier og lar oss bygge en kultur og en identitet som er skreddersydd for merket. Med et godt team på plass og vår innsikt i strategiske og økonomiske aspekter når det kommer til både online og retail ser vi mange muligheter for Day et, og vi kan ikke vente med å avdekke det internasjonale potensialet, sier Busch i en pressemelding.

Alle bilder via Day et. 

Les også: Det norske motemerket åpner flaggskipbutikk i USA