Bilde fra filmen Breakfast at Tiffanys

Sov godt: Tipsene til hvordan du får mest ut av nattesøvnen

Hint; dropp Instagram.

En god natts søvn er ikke bare nødvendig for at du skal føle deg opplagt, frisk og rask, men har også påvirkning blant annet på huden. Men hvordan kan man egentlig makse nattsøvnen for full uttelling – og hva er tipsene til deg som sliter med å sovne eller også sover dårlig?

Melk & Honning har snakket med Ann-Kristin Stokke, hudhelseekspert og fagsjef for Skintific.

Hun forteller at det lønner seg å få på plass en god kveldsrutine før leggetid. Det bør inkludere en skikkelig rens av huden.

– Gjennom dagen blir huden påvirket av omgivelsene; det kan være alt fra forurensing til UV-stråling. En grundig rens som en del av kveldsrutinen er derfor effektivt. Det er ikke vits å smøre en nattkrem på en hud med frie radikaler. De aktive stoffene i kremen trekker ikke ned i huden når de ligger utenpå gammel moro, sier Stokke.

For best resultat anbefaler hun en såkalt dobbelrens; først en oljebasert rens og deretter en rens tilpasset huden din. Etter rens påfører du en nattkrem eller -maske som er rik på fuktighet.

– På kvelden er selvfornyelsen i huden på sitt høyeste, og fokuset bør derfor være på å understøtte hudens egne reparasjonseffekt. Det er også den tiden av døgnet huden er mest aktiv, så dersom du får en god natts søvn vil huden se bedre ut når du våkner, sier Stokke.

 

Hvor mye søvn vi trenger er individuelt, men et sted mellom sju og åtte timer sies å være optimalt. Men hvor realistisk er det egentlig? Det viktigste er at du faktisk får den best mulige søvnen du kan på de timene du har i senga i om natta.

– Blått lys er stimulerende, så allerede fra klokken 21 bør du prøve å legge fra deg telefonen, eller hvert fall slå på nattmodus, så du får et mer gult lys på skjermen. Det at vi er «på» døgnet rundt er med på å forstyrre søvnen, sier Stokke, som anbefaler at vi allerede fra rundt kl.18 kutter ned på både kaffe, vanlig te og tunge måltider.

Så er du klar for senga.

For å slappe mest mulig av kan mindfullness være fint. Du trenger ikke stå i full bakoverbøy eller andre yoga-posisjoner. Fokus på pusten er det viktigste. Ta dype pust, og lukk øynene. Hør gjerne på beroligende musikk og bruk essensielle oljer hvis du liker det.

– Forskning viser at du sover bedre når det lukter godt, men helst ikke av parfyme. Lavendel for eksempel virker angstdempende og beroligende, forteller Stokke.

Et gammelt kjerringråd går ut på nettopp dét: nemlig å legge en liten tøypose med lavendel under puta. Ellers finnes det selvsagt en rekke oljer, romsprayer og nattkremer med duft av lavendel.

– Før du legger deg bør du sette telefonen på lydløs, eller helst ikke ta den med deg inn på soverommet i det hele tatt. Sliter du med at du tar med deg dagens bekymringer til sengs, kan et tips være å ha en liten notatbok på sengekanten. Da kan du skrive ned det du tenker på, så du ikke glemmer det til dagen etter. Det er ingenting du kan gjøre med bekymringene når du skal legge deg uansett, så det gjelder å fokusere på å sove godt.

Sliter du med å sovne kan det være fint med musikk som virker beroligende. Det finnes dessuten en rekke søvn-apper som kan hjelpe deg.

– Når du skal sove bør du ha det helt mørkt rundt deg, og gjerne litt kjølig. Da er det fint med et vindu på gløtt for å få inn frisk og kjølig luft, avslutter Stokke.

Hovedbilde: Audrey Hepburn i filmen Breakfast at Tiffany’s 

Les også: Gir dette leppestifttrikset deg hvitere tenner?