Hvordan bruke sosiale medier….uten å bli helt koko

Seks råd.

At mobilen er blitt som en kroppsdel vi ikke klarer å ta øynene fra er gammelt nytt. Heller ikke det at et evig bekreftelsesbehov på eget selvverd og utseende gjør at haugevis av oss poster selfies som om det gjaldt liv og død – der livet reddes etter å ha nådd et visst nivå av likes, igjen og igjen.

Den evige strømmen av informasjon i vår delingskultur, har for lengst blitt til et spill man aldri kan klare å runde. Nye nivåer skal oppnås, nye folk skal følges, ny informasjon, memes eller bilder skal snike seg inn bak øynene dine og lagres der som rester etter et syndig måltid.

Men all den ekstreme fråtsingen har sin konsekvens. Ifølge BBC viser undersøkelser at det i mange tilfeller kan føre til både dårlig selvfølelse, angst, depresjon, stress og søvnproblemer å bruke sosial medier. I en artikkel som britiske The Telegraph publiserte i mai i fjor, kom de med en punktvis liste der man kunne se om man er avhengig av mobilen og all moroa som finnes der inne.

«Du klarer ikke gå på toalettet uten å sjekke hvor mange som har liket ditt siste Instagram-bilde», «Du bruker ordet hashtag i vanlige samtaler», og «Det første du gjør hver morgen er å sjekke mobilen» er blant indikasjonene. Føler du deg truffet?

Det å scrolle nedover Facebook aktiverer ifølge undersøkelser de samme områdene av hjernen som kokain og liknende. The Wall Street Journal kom med en påstand i 2011 om at 1 av 5 ekteskap ødelegges av Facebook. I Kina har de mer enn 200 boot camps som skal kurere folk som er avhengige av internett og sosiale medier.

Selv om alt dette stemmer er det ikke til å komme utenom at det kan ha sine karriere- og datingmessige, for ikke å glemme finne-ut-hvem-eksen-dater-nå-messige, fordeler ved å være på sosiale medier. Man holder seg informert, man blir inspirert, og man kommuniserer med sine nære og kjære.

Her er likevel seks tips til hvordan du kan manøvrere sosiale medier, uten at du sitter igjen med skjegget i postkassa og et hode fullt av dårlige tanker: 


1. Kvitt deg med rutinen der du begynner og avslutter dagen på mobilen. 

Du trenger å bruke mobilen som vekkerklokke, sier du? Kjøp en vaskeekte vekkerklokke i stedet og la mobilen lades i andre enden av rommet! Du liker å sjekke Instagram, Twitter og Facebook før du legger deg? Les en bok, hør på en lydbok eller last ned en meditasjonsapp i stedet. Undersøkelser har vist at det blåhvite lyset fra mobilen din ødelegger døgnrytmen. Du liker å sende en snap til en spesiell venn ;)) før du skal legge deg? Tenk heller at du er din egen mest spesielle venn og søvn er viktig.

2. Minn deg selv på at mesteparten av det folk legger ut er et kuratert utvalg fra deres liv. Det er fake, ikke ekte. 

Det er ikke rart at man kan ende med å føle seg litt stusselig, eller rett og slett mentalt nedbrutt, når det kryr nedover feeden din av suksessrike mennesker som surfer på vakre strender, superkule mennesker på superkule fester du ikke ble invitert med på, og #woke mennesker som ser ut som vakre aliens. Har du en dårlig dag eller føler deg litt svak i sjela? Hold deg borte fra sosiale medier – i alle fall borte fra «explore» siden. #danger.

3. Slå av notifications. 

Notifications er fienden. Ja, du hørte det fra oss. Det lille plinget, den plutselig opplyste skjermen som forteller at NOE har skjedd der inne som ikke DU har fått med deg ENDA. Det er komplett umulig å ikke sjekke. Det kan likestilles med en alkoholiker som bes om å bo på Vinmonopolet en helg, med beskjed om å ikke drikke noe. Notifications er app-makerne sin måte å minne deg på at appen er en levende organisme man må mate og følge med på som en Tamagotchi anno 90’tallet. Gjør deg selv en tjeneste: Slå de av. Sjekk om det er skjedd noe fordi du har tid, ikke fordi du føler du må.

4. Implementer tid i hverdagen der du kjeder deg. 

Mobilen er den ultimate vente-på-en-kompis-men-se-ut-som-jeg-er-opptatt-med-telefonen-for-ikke-å-virke-teit-vennen, og dødtid-vennen. Stunder du kunne ha sittet og tenkt, grublet og, ja, muligens kjedet deg. Men, ifølge The Independent viser studier at det å kjede seg er bra for deg. Det kan gjøre deg mer kreativ, det får deg til å innse ting, gjøre deg mer produktiv og målrettet – det kan rett og slett bidra til din fremtidige lykke. Så neste gang du sitter på trikken eller venter på mat på en treig kebab-sjappe og febrilsk scroller på insta, legg bort mobilen og ta inn omgivelsene i stedet. Det kan lønne seg.

5. Sett pris på privatlivet ditt.

Vi har alle den vennen det virker som om det er viktigere for at får snappet nok, fremfor å danse nok. Kanskje har vi til tider vært den vennen selv. Å overdele på sosiale medier er harry. Både twitter, Instagram, Facebook og Snapchat er redskaper man kan benytte seg av for å fortelle om hvem man er til omverdenen, men ingen har bedt om å se alt. I en tid der alt skal deles, er det noe fint med å verne om privatlivet, holde kortene tettere til brystet og ikke lystre den indre stemmen som forteller deg at alt må og skal dokumenteres.

6. Prøv en digital detox.

Føles det skikkelig vrient «å kutte all kontakt med omverdenen» ved å gi mobilen din mindre oppmerksomhet, kan det være lurt å gjøre det Hollywood-kjendisene gjør i tide og utide – detoxe. Har du en helg der du ærlig talt ikke er avhengig av å ha tilgang til sosiale medier, slett appene fra mobilen din. Mest sannsynlig vil det være uvant, men gå helt fint. Og gi deg space til å gjøre andre ting. Lykke til.

Kilder: Dazed 

Les også: Supermodellen latterliggjøres på sosiale medier