illustrasjon fra justin teodoro

Slik reagerer motebransjen og internett på Melania Trumps «I Don’t Care»-jakke

Selges for tusenvis av kroner online.

Forrige uke fikk USAs førstedame Melania Trump sosiale medier til å koke da bilder av henne på vei ombord i et fly som skulle ta henne til Texas for å besøke flyktningbarn gikk viralt. På seg hadde førstedamen en khaki-grønn jakke fra lavprisgiganten Zara med påskriften «I Really Don’t Care. Do You?» på ryggen.

Melania Trump hadde riktignok lagt igjen jakken på flyet da hun ankom Texas, men reaksjonene lot ikke vente på seg. Jakken ble sett i sammenheng med det Trump-regjeringen nylig har høstet massiv kritikk for, og som også var bakgrunnen for førstedamens besøk i Texas, nemlig adskillelsen av barn og foreldre fra innvandrere som kommer ulovlig til USA. En talsperson for førstekvinnen benektet at jakken hadde «et skjult budskap», mens president Trump hevdet jakken var en kommentar til mediene og deres «fake news».

Jakken er fra en tidligere Zara-kolleksjon og hadde den gang en prislapp på 39 dollar eller i overkant av 315 norske kroner. Lite visste de som den gang kjøpte jakken at de kan komme til å tjene gode penger på den. I skrivende stund ligger den ute blant annet på Ebay til omtrent 3500 norske kroner.

Men det er ikke bare internett som reagerer på det som flere steder blir omtalt som #jacketgate. Den New York-baserte designeren og illustratøren Justin Teodoro var tidlig ute med en illustrasjon som viste Frihetsgudinnen iført en lik jakke som førstedamen, men med påskriften «We Ahould All Care». Illustrasjonen viser Frihetsgudinnen hånd i hånd med en liten jente som mest sannsynlig skal representere flyktningbarna Trump skulle besøke. Illustrasjonen har blitt delt på sosiale medier av folk fra hele verden, deriblant New York Times. Emneknaggen #WeShouldAllCare har i dag over 3000 bilder. Teodoro, som har over 32.000 følgere på Instagram, har nå lagd pins med illustrasjonen. For hver pins som selges doneres 2 dollar til organisasjon Raices i Texas som støtter familier som blir separert.

Den danske it-jenta Pernille Teisbæk delte også illustrasjonen på sin egen Instagram-profil med over 56.000 følgere. Til bildet skrev hun; «Faktisk, jeg bryr meg!» og vist til flere ulike organisasjoner hvor man kan donere penger for å hjelpe flyktningfamilier å komme sammen igjen.

we should all care pins
Foto: Skjemdump Instagram

Også amerikanske ELLE tok standpunkt i saken. På Instagram delte de et bilde til sine 3,3 millioner følgere av en lignende jakke med påskriften «Yes, We Really Do Care». Til bildet skrev de «Hvorfor gjør ikke du, Melania?».

jakke fra elle usa
Foto: Skjemdump Instagram

Det amerikanske klesmerket Wildfang har designet sin egen versjon av jakken – blant annet en khaki-grønn bomberjakke med påskriften «I Really Care. Don’t You?». Jakken har en prislapp på 98 dollar eller i underkant av 1000 norske kroner. På grunn av stor etterspørsel har merket nå også printet opp en hettegenser og t-skjorter med den samme påskriften. Disse selges til henholdsvis 40 og 60 euro, altså nærmere 400 og 600 norske kroner.

Alle inntektene fra salget vil gå til organisasjonen Raices.

i really care Wildfang
Foto: skjermdump Wildfang.com

Hovedbilde via Justin Teodoro

Les også: Hvor viktig er turistene for Oslos luksusbutikker?