Paper Magazine om Oslo Runway

Slik dekker den internasjonale motepressen Oslo Runway

«En voksende stildestinasjon», mener Vogue.

Sesongens Oslo Runway og det norske svaret på fashion week er over etter tre dager med visninger on og off schedule, Bik Bok Runway Award og det som kan virke som en endeløs mengde street style.

Snart vender både motepresse, innkjøpere og influencere snuten mot Stockholm som er neste moteuke ut, men først skal kofferten pakkes om og det skal hamres løs på tastaturet. Denne gangen var nemlig en imponerende liste internasjonale titler representert på første rad under den norske moteuka.

–  Jeg har faktisk ikke rukket å få med meg all dekningen enda. Men jeg var i et bryllup i København i helgen, og en dansk motepersonlighet sa til meg at hun hadde sett oss overalt i utelandsk media og at det var helt vilt. Det gjør meg utrolig stolt og glad, også på de norske merkenes vegne – pluss at jeg vet at mer er på vei, sier Oslo Runway-sjef Ditte Kristensen til Melk & Honning.

Her er noe av det den internasjonale motepressen har skrevet om sesongens Oslo Runway så langt:


Vogue: «Oslo Fashion Week åpner med tyll, trench, hagefest og litt barokk» og «Designerne går for overflod fremfor minimalisme under den andre dagen av Oslo Runway»

Vogues Laird Borrelli-Persson, som også satt i vinnerjuryen i Bik Bok Runway Award, omtaler Norge i rosende ordelag både som «oljeland» og «høyt på listen over verdens lykkeligste land» for ikke å snakke om som «voksende stildestinasjon» med en moteuke som ikke bare lenger tiltrekker seg lokale influencere, men også «outsidere» som Vogue Runway som forøvrig dekker kolleksjonene for aller første gang. Det er en ganske big deal, og de gjør det som en oversikt over høydepunktene som blant annet inkluderer Cathrine Hammel, Epilogue og Iben, Moiré, Michael Olestad og off schedule Tonje Plur.

Vogue: «Haikw/ vant Bik Bok Runway Awards 2018 i Oslo»

Borrelli-Persson trekker frem Bik Bok Runway Award-vinnerne i en egen sak som designere med «en klar visjon», «en forkjærlighet for materialer» og, skriver hun, kanskje aller viktigst – humor. Også de andre nominerte blir omtalt i saken. Det gjør også de tidligere BBRA-vinnerne Anne Karine Thorbjørnsen og Michael Olestad som begge omtales som «de mest hypede showene» denne sesongen.

Vogue: «Den beste street stylen fra Oslo Fashion Week»

Skjermdump fra Vogue.com

Vogue.com skriver det vi allerede visste, nemlig at skandinavisk stil er mer enn det man ser i København og Stockholm. Style du Monde-fotograf Acielle har tatt street style-bildene fra sesongens Oslo Runway der trender som chunky sneakers, avslappede sett, futuristiske solbriller og korsetter står sentralt – i tillegg til et par overraskelser.

Paper: «Oslo Runway treffer blink med Michael Olestad»

«Det er et sikkert tegn på en god kolleksjon når du uten å tenke over det begynner å se for deg den kuleste du kjenner i looksene (…) Det var tilfellet denne ettermiddagen hos Michael Olestad», skriver det New York-baserte magasinet. De mener Olestads bakgrunn fra Acne Studios vises i «hver eneste look». «Ideene var imponerende (…), men også utførelsen (…) Det synes at Olestad designer for en verden også bortenfor fjordene, og det er spennende», skriver Paper, som mener det er på grunn av talenter som Olestad at «off-piste» fashion weeks som Oslo Runway tjener en hensikt.

Paper: «Den norske designeren som tenker stort»

Også Anne Karine Thorbjørnsen får sin helt egen sak i Paper Magazine. «Det er alt det Anne Karine Thorbjørnsen ikke er som skiller henne fra resten på Oslo Fashion Week», skriver det New York-baserte magasinet som peker på at det verken er flagrende, minimalistisk eller nostalgisk, med blomsterprint eller med strikk – stikkord de mener er typiske kjennetegn for skandvinaviske designere. «Folk er sultne på noe mer enn den typiske skandinaviske minimalismen. Jeg forsøker å gjøre noe større. Være modigere. Sykt håpefull, på en måte. Men også å ha det litt gøy. Ikke bare å stresse hele tiden», sier Thorbjørnsen til Paper backstage.

Hypebae: «Street style på Oslo Runway SS19 handlet om print»

«Go bold or go home» er ingressen på Hypebeasts søsterside Hypebae sin artikkel om gatemoten fra sesongens Oslo Runway. Til tross for den mye omtalte skandinaviske minimalismen kan den norske hovedstaden også overraske med det magasinet omtaler som «en real dose levende, sammenstøtende mønstre» både på visningene og presentasjonene såvel som i gatemoten. Sistnevnte domineres i stor grad av vide silhuetter med oversized jakker og bukser med vide ben, en typisk skandinavisk nøytral fargepalett, men også patchwork, leopard-mønster og ruter samt tilbehør som klassiske designervesker, oppblåsbare 90-talls plastvesker, Cala Jade-vesker (!), bøttehatter, små solbriller og chunky sneakers som Buffalos, adias Yung 1 og trendskoen Balenciaga Triple-S, skriver nettmagasinet.

Schön: «Det beste fra Oslo Runway»

Skjermdump fra Schön

«Oslo Runway er annerledes» mener Schön Magazine som sidestiller den norske moteuka med den svenske og danske. «Designerne her er lojale til sin egen estetikk og egne ideer – og skaper med det sin helt egen sfære av kreativitet isolert fra de andre byene», skriver den norske motejournalisten Madeleine Holth for magasinet. Med det har Schön plukket ut syv designere fra sesongens Oslo Runway som de mener det er verdt å se opp for, blant dem Eva Emanuelsen bak Epilouge, Michael Olestad, Bror August og HAiKw/.

ELLE.com: «Oslo Fashion Weeks street style-stjerner fortsetter å skolere oss i sommer til høst-bekledning»

Også hos Elle.com blir flip-flops trukket frem som det helt store, slik det også ble under moteuka i København uken før vår egen Oslo Runway. Det samme gjør kunsten å kle seg i overgangen fra sommer til høst som kuliminerer i 12 Elle-favoritter fra den norske moteuka.

Hovedbilde: Skjermdump.

Les også: Oslo Runway ettersnakk