Skjønnhetsprodukter for underlivet – den nye trenden?

I butikkhyllene florerer det av produkter som lover deg finere hår, plettfri hud og fyldige lepper. Nå har også underlivet fått sin egen skjønnhetsseksjon.

The Perfect V, The Honey Pot Company og SweetSpot. Flere merker har kommet på markedet som spesialiserer på å gjøre underlivet ditt skjønnere. Sistnevnte er pakket inn i «millennial pink» med trendy ingredienser som hylleblomst, multe og blåbær. Det som en gang var kjedelige produkter fra apoteket skal bli noe du ser fremst på baderommshyllen.

– Skandinaviske kvinner er så mye mer komfortable med kroppene sine enn i New York og det finner jeg veldig forfriskende, forteller grunnleggeren av The Perfect V til Melk & Honning.

Det danske skjønnhetsmerket for underlivet, The Perfect V, har akkurat truffet butikkhyllene her i Norge. Avonda Nelson Urben er hjernen bak merket. Dansken har jobbet flere år som global markedssjef i L´oreal i New York før hun returnerte til hjemlandet og startet opp skjønnhetsmerket.

Sminke for underlivet

Produktene består av rens, skrubb, serum, deomist, VV-cream og higlighter tilpasset område nedentil. Sistnevnte har fått mest oppmerksomhet for det er kanskje ikke så mange andre merker på markedet som lover «å fremheve og mykgjøre huden nedentil som gjør at den virker med ungdommelig og fresh». VV-creamen kan ligne på en CC-cream fra sminkepungen, men fokuserer heller på å jevne ut hudtonen rundt bikinilinjen.

Grunnleggeren av The Perfect V. Foto: @theperfectv

– Jeg synes det er fantastisk med skjønnhetsprodukter for underlivet. Det får kvinner til å føle seg mer selvsikre og vakre. Hvorfor skal produktene for «the V» være gammeldags, parfymerte og med kjedelig emballasje – kvinner fortjener noe luksuriøst og moderne, mener Urben.

Beatrice Halsaa, professor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning på UiO, mener dog at slike produkter kan være på å skape et enda større press blant unge jenter og kvinner.

– Det er mer enn nok skjønnhetspress som det er. Slike produkter er fullstendig unødvendig. Jeg synes underlivet skal være sånn som det er fra naturens siden, sier Halsaa til Melk & Honning. 

Sexolog Siv Gamnes er enig. Hun mener disse produktene kommer i en tid hvor det en en større trend med fokus på skjønnhet nedentil – og ønsket om å oppnå et «perfekt» ideal. Hun peker på at det startet med voksing og barbering av underlivet, som har ført til misnøye omkring kjønnslepper blant mange kvinner. Som vist gjennom NRK-dokumentaren «Innafor» sliter mange jenter med at de føler de har altfor store indre kjønnslepper og noen går så drastisk til verks som å operere. Sexologen mener dette har en sammenheng med at området har blitt mer synlig på grunn av fjerning av alt håret.

– Så kommer de her produktene som skal forskjønne og putte på litt glitter og higlighter på underlivet slik at det skal se litt penere ut. Jeg tenker at den tiden vi er i med det fokuset som har vært, så er disse skjønnhetsproduktene kanskje med på å bidra til enda mer usikkerhet hos kvinner med det kjønnsorganet de har, forteller Gamnes. 

For hun forklarer at dette er rene og skjære skjønnhetsprodukter. De dekker ikke noen reelle menneskelige behov, bortsett fra et ønske om å pynte på underlivet.

– Det kan ikke sammenlignes med hygieneprodukter. Det er heller som sminke for underlivet, sier hun men legger til: 

– I forhold til trenden som har vært ganske stor frem til nå med å vokse og barbere alt hår er det er klart at noen av produktene kan hjelpe til mot betente hårsekker og lignende.

 

Et betent område

Det har blitt en global trend å være hårløs – flere og flere kvinner har begynt å barbere eller vokse seg nedentil de siste femten årene. Over 80% av kvinner fjerner håret helt ellet delvis, ifølge en amerikanske undersøkelse.

– Å fjerne hår leder til at mer hud synes – og flere av hårfjerningsmetodene skaper hudproblemer slik som røde nupper, inngrodd hår, ujevn hudtupe og lukt. Det finnes produkter der ute som spesialiserer seg på disse problemene, men det finnes ingen andre luksuriøse skjønnhetsmerker.

Foto via Instagram: @mariussperlich

Urben startet opp skjønnhetsmerket fordi hun ikke skjønte hvorfor man ikke behandlet V-området på samme måte som andre steder av kroppen – selv om vi er like opptatt av hvordan det ser ut der nede. Den delikate huden i ansiktet smører vi kanskje flere ganger daglig, mens underlivet får ingen oppmerksomhet når det kommer til velvære bortsett fra hårfjerning.

– Vi har lyst til å ta vare på huden vår og få den til å se best mulig ut. Så hvorfor ikke skjønnhetsprodukter for «the V»? Det er produkter for hver eneste annen kroppsdel. Det virker for meg som det eneste området som har blitt glemt – vår vakreste del av kroppen.

Carina Carlsen, vernepleier, blogger, feminist, kroppspositivist og aktiv deltager i debatten om kjønnsleppedebatten tidligere i år, mener produktene er med på fremme den «ideale» vulva som hårløs og polert.

– Først og fremst vil jeg si at det er mange andre dumme produkter for kroppen også, men dette med å skulle highlighte, blushe og blinge tissen sin synes jeg viser hvor langt dette kroppshysteriet har gått. Denne fikseringen på kropp er skremmende, og det er ingen kroppsdeler som får gå fri. Det er jo «The perfect V» et godt eksempel på, her de reklamerer for å kunne gi deg den perfekte tissen – og indikerer med det at du ikke har det fra før, forteller Carlsen til Melk & Honning.

Urben forteller at navnet «The Perfect V» kommer av at hun ønsker å presentere en ny og moderne måte å snakke om området på. Hun tenkte på de forskjellige navnene som oftes brukes for «der nede», men ville ikke at det skulle være søtt eller lekent – bare rett fram.

Foto via Carina Carlsen sin blogg «fet, men fattet»

– Jeg synes kvinner skal være i stand til å snakke om det på en enkel, rett fram og moderne måte. Og V representerer formen på området. Det høres sofistikert ut og jeg tror at hvis vi starter å inkludere det i vokabularet vårt kan det ble så enkelt som å si at man har en arm, et bein og en V.

Professor Halsaa mener at underlivet gjerne kan få en mer folkelig tone, men ikke at en produktserie skal bestemme hvordan vi omtaler det.

– Dette er en uttrykk av markedskrefter som tar seg rette. Jeg skulle ønske vi som forbrukere kunne sette en stopper for det, sier hun.

Jag etter det perfekte underliv?

Urban poengterer at produkter for kvinner ofte enten er fremstilt som medisinske, sexy eller med fokus på hårfjerning. Skjønnhet er aldri i sentrum. Hun vil at The Perfect V ikke skal gjemmes i skapet eller stå bakerst i butikken – for det er ikke produkter man trenger å være flau eller skamfull over.

– Jeg føler ofte at skjønnhetsmerker ikke adresserer behovene til «the V». The Perfect V-linjen fokuserer ikke bare på hudproblemer for området, men tilbyr også luksuriøs fuktighet, beroligende produkter og får kvinner til å føle seg mer selvsikker og vakker – akkurat som alle andre skjønnhetsprodukter.

Carina Carlsen forteller at hun er helt for å passe på tissen sin og sørge for at den har det bra og er frisk og ren, men i likhet med intimkirurgi mener hun skjønnhetsprodukter for underlivet er meningsløst og dustete.

– Det at vi er så opptatt av hvordan tissen vår ser ut, tror jeg kommer av pornokulturen og det at vi tror vi skal se ut som hårløse, myke trettenåringer i trusa, alle sammen. Hvis noen klager over det de ser, synes jeg kanskje du skal slutte å ligge med de, sier hun.

Foto via Instagram @mariussperlich

Hun vil ikke gå til innkjøp av produktene selv.

– Å higlighte tissen sin ser jeg ikke noe poeng med, og kan ikke komme på en eneste situasjon der jeg mener det høres nødvendig ut. Jeg håper dette firmaet går konkurs, eller må svare for seg for seg, ikke bare for hvorfor de lager et slikt produkt, men hva de tenker om alle de som nå plutselig bekymrer seg for om tissen deres ikke ser pen nok ut (!), og hvor i alle dager de kom frem til at dette var et behov. Jeg sår også en bismak av at de reklamerer med at dette skal gjøre huden på tissen din «mer ungdommelig», sier Carlsen.

Sexolog Gamnes derimot forklarer at man helst burde la underlivet være i fred og ikke bruke så mange produkter – dette kan irritere mer enn det hjelper. Man burde heller ikke burde bruke såpe til underlivet. Fra de ytterste kjønnsleppene og innover er det slimhinner, og det er sårt område som tåler lite.

– Det er mange jenter som får problemer med mer utflod og mer lukt fordi de bruker såper som er feil for underlivet sitt. Så jeg anbefaler å ikke bruke såpe. Hvis man gjerne vil bruke noe anbefaler jeg en babyolje uten parfyme, som hjelper med å holde det fuktig og fint.

Carina Carlsen avslutter med å påpeke at folk må få gjøre som de selv ønsker, men oppfordrer alle til å ha i bakhodet hvorfor de faktisk gjør det.

– Likevel – jeg kan ikke sitte her å fordømme de som opererer kjønnsleppene sine, eller begynner å sminke tissen sin. Gjør det deg lykkeligere og sørger for at man får økt livskvalitet, så kan ikke jeg sitte her å vifte med pekefingeren. Jeg synes likevel man skal stoppe opp å tenke litt over hvorfor man gjør disse tingene – gjør man det for sin egen del, eller fordi samfunnets krav til hvordan den ideelle kvinnekroppen stadig blir strengere og vanskeligere å oppfylle – og ikke minst at man føler man må fylle de?

 Les også: Hvorfor streber vi etter likes?