Nordmenn i utlandet: Siri Johansen, Kenzo-designer

Strikkedesigneren forteller Melk & Honning om sin vei til det franske luksusmerket.

sirijohansen

– Min klesinteresse startet på ungdomskolen, kusinen min Trude drev i mine øyne en av de kuleste street wear-butikkene i Oslo – Loonies, som jeg jobbet litt i. Jeg hadde også en veldig flink og engasjert sømlærer, så jeg begynte å sy mine egne klær – stygge hippie-plagg og lappetepper. Jeg ville lære faget ordentlig, og søkte meg inn på ‘kjole og drakt’-linjen – som en del av utdanningen jobbet jeg under Eva Lie med stakker og brudekjoler.

– Burberry var fantastisk, men konservativt og kjedelig.

– Sommeren jeg fylte 20 flyttet jeg til London, hvor jeg studerte ved Surrey Institute of Art & Design, deretter Master RCA spesialisert i herrestrikk. Etter to år der ble jeg dratt inn til Burberry, hvor jeg jobbet under Christopher Bailey på (Burberry) Prorsum, etterhvert ble jeg også ansvarlig for strikk på ‘London’-linjen. Totalt ble jeg værende gjennom 12 kolleksjoner og tre år. Burberry var et fantastisk sted å lære, men også stort, konservativt og litt kjedelig.

– I dag jobber jeg for Kenzo i Paris. Byen føles mindre og mer sammensveiset, mens London var mer ‘klikkete’ – mange gjenger og sirkler, store forskjeller fra bydel til bydel, og kanskje litt mindre gjestefrie folk. Expat-miljøet er sterkere her, og nye mennesker tas imot med åpne armer. Jeg var i utgangspunktet negativt innstilt, flere venner har mistrives. Jeg var nok heldig med jobb, Kenzo er veldig atypisk for Paris. Humberto og Carol (Sjefsdesignere i Kenzo, journ.anm) har en laid-back, mer amerikansk holdning med lite hierarki – alle er likestilte på studioet.

– På herre er vi fem stykker, samlet er hele designteamet ca 30 stk. Vi gjør to kolleksjoner i året, med visninger i januar og juni. Etter endt visning starter vi opp research for neste sesong, med garnmesser, turer til Italia, Istanbul, New York – og fire til Kina. To for å starte opp produksjon, to for å sjekke opp.

Mine fire tips til designerspirer:

– Jobb hardt fordi du synes det er gøy, ikke for å imponere andre.

– Lær deg mønsterkonstruksjon og søm, det hjelper i designprosessen og i kommunikasjon med fabrikker.

– Søk internships og bygg nettverk – det er nesten alltid sånn man senere får jobber.

– Beveg deg utenfor komfortsonen, det er ofte da det mest spennende skjer… overrask deg selv!

 

Som fortalt til Jostein Wålengen.
Foto: Thomas Ekstrøm