– Sier ikke ja til å ta over en sjefdesignerstilling for å kopiere det som var før

Hedi Slimane har gjort sitt første intervju som sjefdesigner for Celine.

Akkurat i disse dager er moteuka i Paris i full gang, med en hel haug av verdens mest kjente merker og motehus på programmet. Fredag kveld er det Celine som står for tur. Det franske motehuset som ble startet opp like etter andre verdenskrig, hadde inntil nylig stor suksess med Phoebe Philo som kreativ leder. Gjennom ti år i høysetet gjorde hun Celine til et av de hippeste motehusene, med kolleksjoner som stadig mottok gode kritikker og solgte godt.

I fjor valgte hun likevel å levere inn sin oppsigelse. Ifølge ryktene var dette for å fokusere på familien i London, da hun i mange år har pendlet til og fra dem og den krevende jobben i Paris.

I januar i år ble det kjent at Hedi Slimane ville ta over hennes stilling.

Den franske designeren har allerede hatt toppjobber hos Dior og Saint Laurent, der han begge steder foretok rebelske endringer, som fikk masse oppmerksomhet; Han var for eksempel ansvarlig for å kutte ut «Yves» fra Yves Saint Laurent sitt merkenavn. Han presenterte også kolleksjoner som var mye mer rock’n’roll enn man hadde sett tidligere hos det franske motehuset. Resultatet var likevel slående: Salgstallene under Slimanes ledelse økte med mer enn 30%.

Da han sa opp hos Saint Laurent i 2016 var det for å ta en pause fra moteverdenen, for å dyrke fotografi i stedet.

Hos Celine har han allerede i forkant av visningen av debutkolleksjonen kommende fredag satt sitt avtrykk på det hele. I starten av september tømte han hele merkets Instagram-feed, og lanserte en helt ny logo – uten aksent over E’en.

Han valgte også å gi folk en bitte liten smakebit på hva han har skapt for merket. Han lot nemlig Lady Gaga bli fotografert med en av de helt nye Celine-veskene.

På tross av at Slimane er et stort navn i motebransjen har han alltid vært en noe mystisk karakter. Han har sjeldent villet stille opp på intervjuer, og man vet relativt lite om hans privatliv.

Denne uken klarte likevel den franske avisen Le Figaro å få han i snakk, noe anerkjente Business of Fashion har fått lov til å gjengi i full versjon, oversatt til engelsk. 

I intervjuet forteller han om sine tanker rundt det at han har et rykte som én som trer inn i en rolle og nærmest respektløst endrer på alt, sine inspirasjonskilder, og sine planer for Celine.

Han snakker også om hvordan han forholder seg til grunnlaget forgjenger Philo la. 

– De respektive stilene våre er veldig lett identifiserbare og forskjellige. Visjonene vi har er naturligvis distinkte. – Man sier ikke ja til å ta over en sjefdesignerstilling for et motehus for å kopiere det som var før, og heller ikke å forsøke å videreføre essensen av deres arbeid, kodene og språket de bruker i designet.

– Samtidig handler det ikke om å nødvendigvis skulle gå i en helt motsatt retning heller. Det er en feiltolkning av konseptet. Respekt handler for meg om å bevare integriteten hos enhver person, og å se på de tingene som den andre tilførte med ærlighet og innsikt. Det betyr også å starte et nytt kapittel. Vi kommer jo inn i dette, hver og én, med våre egne historier, egen kultur, egen semiotikk, som er ulik selve motehuset vi designer for. Vi må uten tvil være oss selv, uansett.

Slimane mener Celine ikke har en like tung tradisjon som preger det, slik som for eksempel Dior og Saint Laurent har.

– Jeg føler vi står friere. Celine handler mer om en slags visjon av hva Paris er, hvordan ting blir båret her (….), og det finnes det i mindre grad enn (Dior og Saint Laurent) en modell og en arv man må forholde seg til. Vi har muligheten til å gjøre dette til dag 1.

Når det kommer til endringen av logoen, mener han dette bare var et nødvendig og åpenbart grep for å modernisere motehuset.

Slimane har brukt mye av de siste 10 årene på å fotografere ungdomskulturen, spesielt blant skatere og surfere på California-kysten. Dette dokumenteres på hans eget nettsted.

Dette er blant hans største inspirasjonskilder, og han forteller i intervjuet om viktigheten av å ha unge folk med sterke personligheter med i prosessen fra start til slutt.

– Celine-prosjektet jeg jobber med er et kollektivt eventyr. Det handler om team work. Det vi gjør i designstudioet, under workshopene, og dét modellene gjør.

Og mottoet hans? 

– Hold ut. Uansett mål, stilling, meninger, støy, kalender, er nøkkelen til alt dette magi og glede, avslutter han.

Bilder: Grailed.com

Les også: Burberry-debuten: – Han kjører veldig safe