Serena Williams poserer i bikini.

Serena Williams: En av idrettens største moteikoner

US Open er igang, men fokuset er ikke bare på hvem som vinner.

Når verdens største tennisturnering arrangeres for 136. gang, står en hel verden klar for å følge med – ikke bare på hvem som vinner, men også hva spillerne går kledd i. US Open har vært en arena for kvinnemote i en årrekke. Det er heller ikke uten grunn at tennis blir kalt verdens mest likestilte sport: Kjønnene stiller som oftest helt likt hva gjelder både popularitet og lønn. Der fotballstadioner fungerer som motearenaer nesten utelukkende for menn, er det nettopp tennisbanen som er kvinnenes arena.

Serena Williams er verdens beste tennisspiller, men også den spilleren som er desidert mest opptatt av hva hun går kledd i, både på og utenfor banen. Et moteikon innen sportsverden.

Melk & Honning tar et dypdykk ned i amerikanerens motehistorie – som en hyllest, da tennisstjernen uteblir fra US Open fordi hun i starten av september venter sitt første barn.

Serena Williams på banen.
På banen: Verdens beste tennisspiller med et lilla og hvitt antrekk og signalgult svettebånd signert Nike. Foto: Nike

35 år gamle Williams vant sin første turnering i en alder av fire og et halvt år og har i løpet av karrieren vunnet prisen «WTA Player of the Year» tre ganger. Hun har også vært nummer 1 på rankingen til sammen 123 uker og tjent over 30 millioner dollar på tennis, den mesttjenede i historien for damer. Men suksessen til tross, det er ikke til å komme utenom at hun også er et svært populært moteikon.

Serena Williams i helhvitt.
I helhvitt: Serena Williams under Wimbledon 2016. Foto: Nike

Verdens største motehus og kleskjeder kjemper med nebb og klør for å få idrettsstjernen til å gå kledd i akkurat deres klær, for konkurransen om å bli assosiert med Serena Williams er hard. Tidligere har hun nektet å lage en samarbeidskolleksjon med Nike, grunnet en ekstremt egen motestemme.

Serena Williams på banen iført Greatness Collcetion.
Greatness Collection: Serena Williams på banen iført overdel fra sin egen Nike-kolleksjon. Foto: Nike

I 2015 kom det etterlengtede samarbeidet med Nike om kolleksjonen «Greatness Collection», i tillegg til at tennisstjernen driver sitt eget merke, «Serena Williams Statement Signature Collection», eksklusivt til salgs i den amerikanske nettbutikken Home Shopping Network.

Williams var å se på banen så sent som i juli, da hun var syv måneder på vei med sitt første barn, men årets US Open tilbringes utenfor både banen og tribunen. I forbindelse med sin egen kolleksjon, har hun tidligere fortalt Vogue at «jeg har alltid elsket mote. Jeg var alltid den jenta som lekte med dukkene mine, jeg studerte mote, så det er ikke bare noe noen har funnet opp for meg. Det er faktisk noe jeg liker og som jeg koser meg med» og at kolleksjonen er litt retro, romantisk og veldig innovativ.

Serena Williams på privaten.
Foto: Instagram @serenawilliams
Høygravide Serena Williams.
Poserer i Vogue: Williams følger fotsporene til blant andre Beyoncé og Kim Kardashian West når hun poserer høygravid i magasinets septemberutgave. Foto: Mario Testino for Vogue

Hovedbilde via Instagram @serenawilliams

Les også: Supermodell bringer tilbake 90-tallets favorittjeans